Zastánce: Stadion investici nevrátí

Poznal fotbal na nejvyšší úrovni, v Česku, Německu i Japonsku. Ivo Ulich, někdejší hráč národního mužstva, Hradce či Slavie, nyní patron reprezentace do šestnácti let.

Potřebuje Hradec nutně nový fotbalový stadion?
Ano, ten starý nevyhovuje. potřebuje takový, který je adekvátní době. Klub historicky patří do první ligy, přesto má nedůstojný stánek.

Šel by klub s novým stadionem sportovně nahoru?
Zlepšilo by se zázemí – a jako první by se zvedla prestiž. Srovnatelná města, třeba Plzeň a Olomouc, mají nové nebo zrekonstruované stadiony. Pro města je to prestižní záležitost. Samozřejmě musíte mít také peníze, abyste si mohli dovolit dobré hráče. Ty přijdou právě s prestiží.

Investor chce postavit také nákupní centrum, což se nelíbí odpůrcům. Na čí jste straně?
Chápu investora, u nás je ze samotného stadionu nulová návratnost. Proto se jim nedivím, každý investor nového sportovního zařízení potřebuje vedlejší příjmy. Dává to přece smysl – lidi nepřijdou jen na fotbal, můžou jít třeba do kina, stráví v komplexu mnohem více času.

Vy sám jste zažil stavbu a otevření stadionu při angažmá v Mönchengladbachu. Jaký vliv měla tato událost na klub?
To srovnání bych radši nedělal, Německo je o něčem jiném… Pomohlo to celému regionu, nejen klubu. Najednou byly návštěvy o pětadvacet tisíc vyšší. Především z toho Borussia profitovala.

Je v Gladbachu u stadionu také komerční zóna?
Když se postavil, tak nebyla – jen tréninkové centrum a stadion na pozemní hokej. Ale byl tam obří fanshop a teď je tam hotel a dodělává se nákupní centrum.

Odpůrce: Centrum nesmí být hlavní

Cesta trvalé prosperity, sdružení, za které Michal Vojtíšek mluví, svými výtkami zastavilo proces demolice Všesportovního stadionu a bojuje proti stavbě nákupního centra.

Na čem stojí vaše námitky?
Projekt je špatný, není dostatečně pečlivě připravený. Obří obchodní centrum je dominantní stavbou, zatímco stadion, který by měl být hlavní, bude někde v jednom rohu zastavěné plochy. Centrum přerostlo v gigant, původní projekt byl jiný.

Kritizujete také možný nárůst dopravy. Ale to je přece při zápasech normální.
Kolem větších zápasů by byly nárazové problémy. Jenže kvůli nákupnímu centru vidím každodenní potíže. Měly by ho navštívit desítky tisíc lidí denně – a místo, kde by mělo být postaveno, není povahou takové, kam by občané chodili pěšky nebo jezdili na kole. Se zvýšenou automobilovou dopravou jsou spojené emise, s kterými má Hradec problémy už teď. Lidem více hrozí onemocnění dýchacího systému či infarkty.

Představitelé klubu tvrdí, že rekonstrukce není možná. Jaké řešení navrhujete vy?
Před čtyřmi lety byla rekonstrukce možná… Místo je pro stadion vhodné, ale proč nákupní centrum nelokalizovat někde jinde? Problém je i to, že stadion bude závislý na centru, což při ekonomickém úpadku odnese klub. Také obyvatelé v okolí si chtějí zachovat současnou kvalitu života. Ceny nemovitostí okolo centra půjdou kvůli zvýšené dopravě dolů. Kdo tyto škody vyčíslí? Kdo je zaplatí?

Kde se vzal vlastně prvotní impuls, abyste založili vaše sdružení?
Vzniklo před čtyřmi lety, kdy mě oslovili občané Malšovic po jedné přednášce. Zabývám se dopravou, energetikou i životním prostředím a o stadionu jsem se dozvěděl více méně náhodou.

Kolik má sdružení členů?
To z hlavy nevím.

Jste vy sám osobně fotbalový nadšenec a Hradečák?
Hradečák tak napůl – a fanoušek spíše nejsem, než jsem. Nemám na to čas.