V současné době je jeho chloubou příkladná práce s mládeží, která přináší své ovoce. A právě o výchově mladých stolních tenistů v královéhradeckém Sokolu hovořil Michal Lebeda starší, hlavní trenér a organizační pracovník klubu.

Můžete krátce představit oddíl stolního tenisu?
Oddíl stolního tenisu TJ Sokol Hradec má více než osmdesátiletou tradici a je zakladatelem stolního tenisu v Hradci. V minulosti se výkonnostně pohyboval na krajské úrovni. Zlom nastal před třinácti lety, kdy oddíl začal systematicky pracovat s mládeží a přijal zcela odlišnou cestu směrování klubu. Po celou tuto dobu docházelo ke zkvalitňování práce jak v oblasti tréninkové péče, tak i ekonomického a sportovního managementu. V současné době má oddíl osm družstev dospělých napříč všemi soutěžemi, tedy od extraligy až po okresní soutěže. V práci s mládeží se oddíl dostal až k samému vrcholu, kdy pravidelně naši mladí hráči získávají medailová umístění na MČR. Plán naší cesty je momentálně ve dvou třetinách cíle a tak nás čeká další tvrdá práce.

Doménou klubu je práce s mládeží. Jak probíhá tréninkový proces mládeže?
Netajíme se tím, že naší prioritou je práce s mládeží. Vzestup výkonnosti našich mladých hráčů v posledních letech by kde kdo označil jako malý zázrak, avšak je zapotřebí podotknout, že se jedná o propracovaný systém výchovy s komplexní péčí od náboru, přes přípravku až po hráče do pětadvaceti let. Mládeži i dospělým hráčům se věnuje rozsáhlý tým pracovníků, kteří tvoří pět trenérů, fyzioterapeut, sportovní lékař a specialista na vyhodnocování sportovních testů a prohlídek. Máme trenéry specialisty na podání a příjem, na práci s materiály a také pro levoruké hráče. Vše se odehrává pod vedením hlavního trenéra. Mnoho času také věnujeme na vzdělávání trenérů.

Co byste označil za největší úspěch v uplynulé sezoně a co vás naopak zklamalo?
Musím se opravdu zamyslet. Jsme totiž na nějaké cestě, kterou jdeme a snažíme se naplňovat dlouhodobý plán. Proto je pro mne úspěchem, že se nám to daří. Vypíchnout dobré a horší momenty je obtížné. Ale pokud bych měl nějaké momenty zmínit, tak z těch úspěšných je to zisk tří titulů mistra ČR v kategorii staršího žactva, bronzová medaile na MČR družstev dorostu po semifinálovém zranění našeho nejlepšího hráče, postup naší hráčky na 32. místo světového žebříčku kadetek a skvělé umístění mladého družstva našich odchovanců v I. lize mužů. Vysloveně zklamán jsem z ničeho opravdu nebyl.

Daří se vám zapracovávat talentované hráče do ligových týmů?
Extraliga mužů a žen je pochopitelně vrchol práce v ČR. Naším cílem je vychovávat hráče a hráčky právě pro tyto vrcholné soutěže. Vždy se tedy snažíme dosáhnout důstojného umístění v závěrečných tabulkách a hlavně zapracovávat naše odchovance a odchovankyně do soutěží dospělých. V uplynulé sezoně jsme byli s tímto náročným plánem spokojeni a chceme touto cestou jít i nadále. Jednou z priorit je dosažení řádného studijního vzdělání hráčů, včetně vysokoškolského. Poučili jsme se v zahraničí od atletů a gymnastů a vytvořili jsme ve spolupráci s čtyřmi hradeckými gymnázii systém „Studuj a reprezentuj", který umožňuje hráčům plnohodnotné středoškolské a posléze vysokoškolské vzdělání s maximální tréninkovou péčí.

Jaké je ekonomické zázemí klubu?
V současné moderní době sportu se úspěchy měří na dvou frontách. Každý klub má cíle a tedy i úspěchy ekonomické a výsledkové. Bohužel doba přináší skutečnost, že bez ekonomického úspěchu není mnohdy ani výsledkový. My se musíme snažit dosáhnout potřebného ekonomického zajištění, abychom mohli být úspěšní a abychom zabezpečili výchovu mládeže.

Co očekáváte od sezony 2014/15?
Očekávání bychom mohli rozdělit na dvě části. V té první se jedná o velmi mladé hráče. Veřejnost zná naše výsledky hlavně v kategoriích dorostu a staršího žactva, ale nám dorůstají silné ročníky 2002-2006. Je to generace, která již od raného věku začala trénovat pod modernizovaným systémem. V té druhé části se jedná o dorostence a jejich přechod mezi dospělé. Zde bychom chtěli vytvořit takové podmínky, aby hráči mohli zvládnout přechod do kategorie dospělých společně s přechodem na vysokoškolské studium při zachování výkonnostního růstu do pětadvaceti let."   (zál, re)