Jenže v tom je právě kámen úrazu. Nezaměstnaných je tak málo, že jednoduše „nejsou lidi". Což je, zvláště teď v zimě, dlouhá léta nevídaný jev.

„Zaměstnavatelům se pracovní síly jednoduše nedostává. Zvyšovat produktivitu práce se stávajícími zaměstnanci je však kvůli jen postupné robotizaci během na dlouhou trať. Firmy se tak začínají předhánět v nabízených benefitech a výdělcích," uvedl ředitel Úřadu práce v Pardubicích Petr Klimpl.

Nedostatek lidí ve výrobě, hlavně kvalifikovaných řemeslníků, se nedaří látat ani agenturními zaměstnanci ze zahraničí. „Firmám tak proto nezbývá, než uměle omezovat svůj růst, prostě odmítají zakázky. Jinak by to nestíhaly," dodal Klimpl.

„Začíná to být tristní. Upřímně, ani mně o žádné nezaměstnanosti nemluvte. Není totiž žádná. Vidím jen lajdáky, kteří se válejí doma na gauči," prohlásil ředitel známé strojírenské firmy Isolit – Bravo v Jablonném nad Orlicí Kvido Štěpánek. Firma od loňska zvýšila platy o více než sedm procent a láká na přátelské prostředí s řadou dalších benefitů. Průměrný výdělek zdejších dělníků se pohybuje kolem 26 tisíc korun.

Začíná se tak krutě mstít devadesátá léta, kdy rodiče své děti houfně dávali na střední a vysoké školy, aby nemusely dělat rukama. Řemeslo tak po letech opět ukázalo své zlaté dno. Šikovné řemeslníky dnes zaměstnavatelé platí málem zlatem.

Nedostatkoví jsou ovšem například i řidiči. „Když ještě byla povinná vojenská služba, vojíni měli možnost si v jejím rámci řidičský průkaz udělat. To pak zmizelo, časem se řidičské kurzy přestaly dělat i na středních školách a dnes, kdy velká část šoférů odchází do důchodu, nemá kdo jezdit," posteskl si Klimpl. Řidičský průkaz na nákladní auto dnes stojí kolem 50 tisíc korun a ačkoliv úřady práce nabízejí proplacení těchto nákladů, mnoho lidí možnost nevyužívá.

Co se týče dělnických profesí, velký nábor probíhá především v Kvasinách na Rychnovsku, kde se rozšiřuje zdejší filiálka Škody Auto. Do konce loňského roku závod přijal 2600 zaměstnanců a další lidi bude nabírat. Automobilka uvádí, že po třech měsících může pracovník dosáhnout až na plat 30 tisíc korun hrubého. Na samotném Rychnovsku se rozvoj zdejší průmyslové zóny s navazující výrobou projevil poklesem na druhou nejnižší nezaměstnanost v zemi ve výši 1,8 procenta.

Několik desítek míst bude letos potřebovat obsadit i gumárenská společnost Saar Gummi Czech z Červeného Kostelce na Náchodsku, kde nyní přes 1000 lidí vyrábí těsnění do aut. „Kvůli fluktuaci kolem deseti procent však počítáme s tím, že budeme příští rok přijímat výrazně přes 100 lidí," uvedl nedávno pro ČTK ředitel podniku Jiří Tichý.

Mírné navýšení počtu zaměstnanců plánuje i největší česká textilka Juta ze Dvora Králové nad Labem, která dnes zaměstnává téměř 2200 lidí.