Dvě speciální přesuvny železničních vagonů pro ruský závod Tikhvinchemmash ve městě Tikhvin v Leningradské oblasti dokončuje společnost NOPO Engineering z Hradce Králové. Technicky a výrobně náročná zakázka za zhruba 30 milionů korun je pro předního českého výrobce zdvihacích, transportních, skladovacích a dalších logistických systémů největším realizovaným kontraktem v roce 2014.

Informoval o tom obchodní ředitel hradecké společnosti Jaromír Tlustý s tím, že první takzvanou vnitřní přesuvnu o nosnosti 80 tun a délce 25 metrů NOPO Engineering předá odběrateli do konce letošního roku. Dodávku druhého zařízení o shodné nosnosti s délkou 29,5 metru, potom česká firma plánuje na březen 2015. Tato vnější přesuvna železničních vagonů je kompletně zakrytá, má osm speciálních podvozků pro křížení s kolejemi vlečky a její ovládání je plně automatizované.

„Obdobné technologie, které zajišťují efektivní, rychlou  a bezpečnou manipulaci s kolejovými vozidly, jsme v minulosti vyráběli pro řadu významných českých odběratelů. Naše speciální přesuvny už řadu let spolehlivě pracují například v plzeňské Škodě Transportation, v ČKD Vagonka v Ostravě, ve firmách ČMKS – Lokomotivy Česká Třebová a NOVA Šumperk nebo v závodě Škoda Auto v Kvasinách," konstatuje Tlustý.

Na trhu Ruské federace vidí NOPO Engineering dlouhodobě veliký potenciál. Přitom také hradeckou firmu částečně zasáhly protiruské hospodářské sankce členských zemí Evropské unie. V polovině roku 2014 kvůli hrozbě sankcí například ukončila investiční projekty ve svých závodech v Petrohradu a ve městě Kaluga u Moskvy nadnárodní společnost Magna. Spolu s tím světový producent automobilových dílů a komponentů z plastů zrušil i podepsaný kontrakt s firmou NOPO Engineering na pokračování dodávek jeřábové techniky.

„I přes ztrátu prestižní zakázky pro americkou Magnu se nám v Rusku v roce 2014 dařilo. Mimořádně se totiž rozvíjely přímé obchodní vztahy s náročnými ruskými zákazníky, kteří projevují veliký zájem o naše sofistikované logistické systémy. Zejména výrobci vlaků a vagonů, ale i odběratelé z jiných průmyslových odvětví, při naplňování svých investičních aktivit upřednostňují špičkovou kvalitu, technickou vyspělost a originalitu našich zařízení. Oceňují také naši schopnost řešení individuálních požadavků i krátké dodací lhůty," říká obchodní ředitel NOPO Engineering.

Podle Jaromíra Tlustého královéhradecká společnost v Ruské federaci svůj letošní podíl na celkovém vývozu meziročně zdvojnásobí. Zatímco loni tento podíl činČeské firmě se však daří rozvíjet přímé vztahy s ruskými zákazníky, a tak podíl na celkových exportních tržbách v tomto teritoriu meziročně zdvojnásobíil necelou třetinu, v roce 2014 podle předpokladu dosáhne 60 procent celkových exportních tržeb firmy. Kromě realizované dodávky přesuven železničních vagonů do závodu Tikhvinchemmash za zhruba 30 milionů korun NOPO Engineering aktuálně jedná o projektech pro další ruské zákazníky.

Zpracována byla například nabídka na výrobu čtyř přesuven za zhruba 52 milionů korun do provozu údržby Moskevského metra. Holdingu TMK Moskva zase NOPO Engineering spolu s firmou DEL ze Žďáru nad Sázavou předložila projekt na dodávku manipulátoru pro přepravu ocelových trubek za více než 8 milionů korun a téměř 36milionovou hodnotu má nabídka na vybavení chemičky speciální jeřábovou technikou NOPO pro firmu Renaissance Heavy Industries z Petrohradu.

Současný rozvoj obchodních aktivit na perspektivním ruském trhu může NOPO Engineering opřít o dobré reference z minulosti. Logistické systémy od české společnosti už pracují třeba v Nižním Tagilu, Jekatěrinburgu, Nižním Novgorodu a v dalších městech. Důležitou právní pomoc při uzavírání obchodů v teritoriu Ruské federace, ale také Běloruska a Ukrajiny, hradecké firmě poskytuje obchodní kancelář, otevřená v roce 2011 v Moskvě.

NOPO Engineering z Hradce Králové zaměstnává 32 lidí a v roce 2014 předpokládá celkový obrat 135 milionů korun. Oproti loňským 140 milionům jde o zhruba tříprocentní meziroční pokles. „O něco nižší tržby připadají na vrub hlavně některých tuzemských projektů, jejichž realizaci zákazníci z různých důvodů odsunuli na začátek nebo průběh roku 2015. Situace na Ukrajině a protiruské sankce se na mírném poklesu obratu firmy podepsaly nepatrně," vysvětluje Jaromír Tlustý, obchodní ředitel NOPO Engineering.

Zatímco v roce 2013 dosáhly exportní tržby hradecké společnosti 30 milionů korun, letos vzrostou na 40 milionů a jejich podíl na celkovém obratu firmy dosáhne 30 procent. NOPO Engineering vyváží své logistické systémy do zemí Evropské unie, do Ruska a dalších vyspělých států, ale také třeba do Egypta nebo Indonésie. V roce 2014 společnost dodala zdvihací, transportní, skladovací a další zařízení v hodnotách desítek milionů korun například automobilkám Volkswagen v Hannoveru, PSA Trnava a Škoda Auto Mladá Boleslav, dále také firmám Chart Ferox Děčín, Kovosvit MAS v Sezimově Ústí, Iveco Vysoké Mýto nebo Automotive Lighting Jihlava.   (ak)