Jen několik dní trvala nejistota zaměstnanců všech závodů Škoda Auto, zda nepřijdou kvůli sporu mateřského koncernu Volkswagen 
s dvěma dodavateli o místo.

„Vše je zažehnáno. Podle posledních zpráv se nakonec koncern s dodavateli dohodl a podepsal smlouvy," řekl včera dopoledne Deníku zdroj blízký automobilce.

Mafiánské praktiky

Pokud by se spor neurovnal, hrozilo by, že kauza, kterou odstartovalo odstavení některých podniků v Německu kvůli nedostatku některých dílů, mohla ohrozit i výrobu Škody Auto nejen v Mladé Boleslavi, ale i v Kvasinách či Vrchlabí. Právě ve Vrchlabí  se „krize" projevila odstavením šesti lidí z výrobny diferenciálů.

Jedním ze dvou dodavatelů, se kterým koncern vedl spor, do Vrchlabí dodává důležité komponenty na takzvanou klec diferenciálu, bez nichž není možné převodovky kompletovat. „Už ve středu večer se zastavila výroba diferenciálu, polovina pracovníků z tohoto pracoviště, tedy šest lidí, od čtvrtka zůstalo doma," napsal do Škodováckého odboráře předseda Odborů Kovo Vrchlabí Jaromír Kobrle, který za celou současnou situací vidí: „doslova mafiánský přístupu jednoho z dodavatelů koncernu Volkswagen.

Jeho slova Deníku potvrdil i zdroj blízký automobilce, který si však nepřál zveřejnit své jméno. Podle něj šlo ve sporu o spekulanta, který odkoupil některé z dodavatelů, kteří koncernu dodávají unikátní díly. Ten podle něj v podstatě touto koupí celý koncern vydíral a tlačil na cenu.

Doba nejistoty

Moudří z celé situace nebyli v dpbě „krize" ani oficiální zdroje mladoboleslavské automobilky. „V současné době není výroba společnosti Škoda Auto dotčena. Ohledně dalšího vývoje nelze aktuálně učinit žádné prohlášení," napsal redakci Tomáš Kubík z tiskového odboru společnosti.

Podle škodováckých odborářů by však v případě dlouhých jednání a neukončení sporu mohlo vést 
k utlumení výroby.

„Pokud by nebyl dostatek dílů včas, hrozilo by dokonce i celkové zastavení výroby v závodě Vrchlabí, i když je zatím možné části převodovek vyrábět takzvaně na sklad. A to už by se tedy mohlo dotknout více než jednoho tisíce zaměstnanců. Potíže by se mohly dotknout také výroby v Mladé Boleslavi," řekli ještě před  skončeným jednáním odboráři.