„Se zahraničními řidiči tu pociťujeme velký problém. Radary je vůbec nezajímají, nerespektují je. Stát od nich navíc neumí vybírat pokuty,“ potvrzuje Eva Rezková, starostka Kocbeří. Také Jaroslav Hloušek, místostarosta ze sousedního Choustníkova Hradiště ji přizvukuje. „Doprava se u nás během let, kdy je tu radar, zpomalila. Ale co teď předvádí Rumuni nebo Ukrajinci, kteří jsou schopní se na měřidlech i předjíždět, to je opravdu nevídané,“ říká Hloušek.

Pokuty čeští úředníci od cizinců zpětně nevybírají. Systém je neumí dohledat v mezinárodní databázi. Oběma představitelům obcí z Královédvorska vadí i malá přítomnost policie.

V meziročním srovnání počet rychlostních přestupků na Trutnovsku stále klesá. Zatímco v prvních pěti měsících loňského roku evidovala policie více než 10 tisíc přestupků, letos to bylo o 2 tisíce méně. Paradoxně s tím však právě prohřešky cizinců dvojnásobně stouply.

OBJÍŽĎKA I TURISTÉ

„Více než polovinu všech přestupků zaznamenaných při úsekovém měření rychlosti spáchají řidiči ve vozidlech s cizí státní registrační značkou,“ potvrdila mluvčí královéhradecké radnice Miroslava Kameníková. „Nárůst během února a března je možné vysvětlit zvýšeným množstvím zahraničních turistů, kteří projíždějí do Krkonoš. Nárůst od dubna souvisí s tím, že přes Kocbeře a Choustníkovo Hradiště vede objízdná trasa pro kamionovou dopravu kvůli opravě silnice v Náchodě,“ dodala Kameníková. Právě radnice ve Dvoře Králové průjezdové radary ve městě i okolních obcích spravuje. Celkem má na starosti osm úseků.

K vybírání mezinárodních pokut přitom vybízí i Evropská unie. Směrnice, kterou vydala, je od roku 2014 součástí tuzemského zákona o silničním provozu.

MINISTR PŘIZNAL CHYBU

Ministerstvo dopravy ale dosud systém, z něhož by informace bylo možné získat, nedokázalo zprovoznit. Úřady se v současnosti nedozví, komu patří registrační značka pokutovaného. Řidiči ve vozidlech s cizí státní registrační značkou jsou tak v České republice v oblasti stacionárních radarů prakticky nepostižitelní.

Chybu přiznal na nedávném sezení s občany Kocbeří také ministr dopravy Dan Ťok. „Problém vnímáme. Urychleně se ho snažíme vyřešit,“ přislíbil.

Podle starostů by situaci přitom alespoň částečně vyřešila častější přítomnost policie v jejich obcích.

„Nemyslím si, že by kontroly u nás byly adekvátní. Pozornost policistů v našich vesnicích má být větší,“ říká Jaroslav Hloušek z Choustníkova Hradiště. Potvrdil také, že po instalaci radarů návštěvnost policie celkově klesla.

Vyjádření Policie České republiky:

„S vyjádřením starostů k nízké účasti policistů v obcích Kocbeře a Choustníkovo Hradiště nemohu souhlasit,“ předeslal vedoucí Dopravní policie Královéhradeckého kraje Petr Dušek. „Provádíme kontroly vozidel ve všech obcích od Náchoda přes Trutnov až do Jaroměře. Ze statistik i z výkonu policistů vyplývá, že všude je naopak v současné době zvýšený dohled nad dopravní situací, včetně zmíněných obcí. Poměrové radary tam dublujeme, a to našimi radary umístěnými ve vozidlech v civilním provedení. To může evokovat pocit, že na místě nejsme,“ reagoval šéf dopravní policie. Zároveň pro přehlednost situace upozornil, že i v obcích, kde jsou umístěné poměrové radary, může hnát zahraniční řidiče k odpovědnosti právě policie. Pokud spáchají jakýkoliv přestupek a policisté je zastaví, musí složit předepsanou kauci. „Ta bývá někdy až v částkách kolem sta tisíc korun. Je to záruka, že se řidič musí dostavit ke správnímu řízení a nebo může být právě sumou z kauce uhrazena později vystavená pokuta. Často se stává, že řidiči nemají peníze u sebe, takže jim buď zadržíme osvědčení o registraci vozidla nebo dostanou na kola botičku do doby, než kauci složí. Mnohdy je doprovázíme pro peníze až k bankomatu. A někdy mohou kvůli přestupku stát na místě třeba i dva až tři dny, než jim pošlou finanční prostředky z domova,“ řekl Petr Dušek a doplnil, že za loňský rok policisté v Královéhradeckém kraji uložili zahraničním řidičům 258 kaucí.