Zbývá zajistit výkup posledních čtyř parcel, u nichž nastalo zdržení kvůli komplikovaným vlastnickým vztahům nebo kvůli exekuci. U dvou z nich se očekávají problémy, ale protože jsou na okraji průmyslové zóny, neměly by se podle vedení kraje stát významnější brzdou. Průmyslová zóna  za půl miliardy korun bude určena pro subdodavatele automobilky Škoda Auto a další podnikatele.

Chystají se obchvaty

Vedle výkupu pozemků a přípravy zóny se chystají také obchvaty měst a obcí v okolí, rekonstrukce zdejších škol a sportovišť či modernizace rychnovské nemocnice, která by měla stát 300 milionů korun.

„Kraj má obtížnou úlohu: bude zajišťovat výkup pozemků a nese odpovědnost i za další investice, které postupně dosáhnou tří miliard korun," řekl v úterý novinářům hejtman Lubomír Franc.

Obchvaty mají osvobodit od automobilové dopravy Opočno, Rychnov nad Kněžnou, Častolovice, Domašín a  Solnici. „Stavbu obchvatu Opočna bychom mohli zahájit v roce 2017, nyní se dokončují majetkoprávní vztahy. Rychnovský obchvat je ve fázi změny územně – plánovací dokumentace," uvedl radní pro oblast investic Josef Dvořák. U obchvatů Domašína a Solnice nyní podle radního probíhá ekonomické vyhodnocení stavby.

Nové nádraží

Kraj také zadal studii na stavbu seřazovacího nádraží s pěti až sedmi kolejemi o délce kolem 600 metrů, odkud by se auta ze Škodovky převážela do Nymburka. „Nyní je tam možnost seřadit jen jednu soupravu o délce 300 metrů," řekl vedoucí krajského Centra průmyslových zón Pavel Tichý. Nádraží by mělo vyjít na 380 milionů korun.

Už po roce, který uplynul od vládního usnesení k přípravě rozšíření strategické průmyslové zóny Solnice – Kvasiny, je však jasné, že v budoucnu by zde mohly být potíže s nedostatkem pracovních sil.

Problém s byty

Vzhledem k nízké nezaměstnanosti na Rychnovsku lze předpokládat, že se pracovníci budou muset shánět jinde a vznikne problém s bydlením. Kraj proto hledá soukromé developery. „Nabídli jsme jim asi 500 hektarů pro bytovou výstavbu. Je otázka, jak na to zareagují a zda do toho půjdou," uvedl Pavel Tichý. Dodal, že výstavbu bytů by mohly brzdit vysoké poplatky za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu. Kraj proto čeká na změnu zákona, která by měla poplatky snížit a přivést tak developery.

Škoda Auto deklarovala, že do rozvoje svého kvasinského závodu investuje sedm miliard korun a postupně zde  zaměstná  na 1300 lidí.