Legendární více než stoletá železniční trať Zubačka se otevírá veřejnosti. V sobotu zahajuje novou sezonu. Návštěvníci se budou od rána vozit na trase z Tanvaldu přes Kořenov, kde bude připraven hlavní program, do Harrachova a zpět. Čekají je jízdy zvláštními vlaky na jediné české ozubnicové dráze.

Vedle možnosti zavítat například do barových vozů bude poutat největší pozornost unikátní historická ozubnicová lokomotiva Rakušanka T.426.0. V Evropě existují už pouze dvě. O obě pečuje Železniční společnost Tanvald. „Cestující budou odbaveni historickými lepenkovými jízdenkami a ve vlacích se potkají s průvodčími v historických uniformách," přibližuje program Pavel Šturm z tanvaldské Železniční společnosti.

V Kořenově, kde vlak vždy na delší dobu zastaví, bude možné vedle jednotlivých vozů navštívit Muzeum ozubnicové dráhy a Výtopnu Kořenov, která byla v loňském roce modernizována. Svézt se tam můžete vláčkem Důlní železnice, děti čeká divadelní představení Není čarodejnice jako čarodejnice.

Zubačka byla uvedena do provozu v roce 1902. Ozubnicový systém vlakům umožňoval překonávat strmý horský terén. Technickou památkou je celá trať, zejména 932 metrů dlouhý tunel mezi Dolním Polubným a Kořenovem, na jehož stavbu bylo použito na 20 tun dynamitu. Zajímavý je také 25 metrů vysoký viadukt u Zeleného údolí v Kořenově.

V letošním roce se chystají na Zubačce dvě velké slavnosti: oslavy 115 let této legendární ozubnicové dráhy 1. a 2. července a 100 let velké parní lokomotivy 17. června. „Jsme jediná normálně rozchodná zubačka v Evropě, vyjma nově zprovozněné na Slovensku. Různě po Evropě také narazíte na zubačky, ale ty mají nestandardní rozchod kolejí," vysvětlil Šturm.