Rodiče si mohou mnout ruce. Od září budou mít absolutní přehled o známkách, probírané látce, domácích úkolech, ohlášených písemkách, rozvrhu hodin či školních akcích. Během chvilky také zjistí, jestli se potomek vzdělává, nebo je z něho záškolák.

„Myslím, že doba jde dopředu a tento systém zjednoduší komunikaci mezi rodičem a učitelem. Od února už to postupně zkoušíme a firma nám slíbila, že program udělá škole na míru. Do zkušebního režimu se proto zapojili učitelé i někteří rodiče, kteří dávají podněty k celému fungování,“ vysvětluje ředitel školy František Majer. Těší ho, že všechny ohlasy jsou zatím pouze kladné. „Pro některé kolegy je trochu složitější do programu proniknout, ale určitě to všichni zvládnou,“ je přesvědčený ředitel školy, zmiňuje všechny výhody i zjednodušení práce třídním učitelům, kterým program usnadní zhotovení různých výkazů.

Většině oslovených rodičů se elektronická žákovská knížka zamlouvá. „Starší syn ji má na střední škole a jsem spokojená. Vzhledem k tomu, že je na intru a domů jezdí jen na víkendy, mám alespoň o všem přehled,“ oceňuje Renata Bubeníčková.

Ovšem další maminka, jejíž dcera v září nastoupí do šesté třídy, tuší problém. „Internet sice máme, ale nepoužívám ho. Chytrý telefon nemám a ani ho nechci. Jak to vyřeším?“ krčí rameny. Vedení školy vysvětlilo, že v takových případech bude mít žák i nadále papírovou žákovskou knížku, ale za veškeré zápisy si bude muset zodpovídat sám. „Myslím, že takových dětí bude do budoucna jen několik,“ věří František Majer.

Rodiče byli také upozornění, že přístupové údaje do programu nesmí nikomu sdělit. Pokud by k tomu došlo, a vznikly například problémy s plněním školní docházky u dítěte, rodiče se mohou dostat do problému se zákonem.

V Základní škole v Náchodě na Plhově fungují elektronické žákovské diáře už od září, letos by chtěli rozšířit systém i na třídní knihy. „Osvědčilo se nám to. Vše je celkově jednodušší – zapisování známek i evidence. Je to průkazné a není to závislé na tom, jestli dítě chybí nebo zapomnělo žákovskou knížku. Její elektronická podoba to v mnoha směrech usnadňuje,“ říká ředitel školy Vladimír Honzů.

Učitelům podle vedení školy práce nepřibyla ani neubyla. „Nový systém je jiný a vyžaduje také jinou organizaci práce,“ vysvětluje.

Škola se zpočátku obávala, že pro některé rodiče bude problémem přístup na internet, ale až na výjimky to nemuseli řešit.