VYBRAT REGION
Zavřít mapu

A přece se našel. Amatérský nadšenec objevil meteorit. Ten dostal název po městě

Hradec Králové - Meteorit, který měl spadnout loni v polovině května poblíž Hradce Králové, je na světě.

19.5.2017
SDÍLEJ:

Nalezený spadlý meteorit.Foto: Pavel Spurný, Astronomický ústav AV ČR

Přestože astronomové se ihned odhodlaně vydali prohledávat okolí obcí Čistěves, Benátky a Sovětice, nepochodili a příliš šancí k nalezení unikátního meteoritu ani sami nedávali. K překvapení všech, kosmický úlomek se našel. Amatérský hledač, který na meteorit narazil již v polovině loňského léta, si ovšem svůj poklad nechal sám pro sebe a pochlubil se s ním až letos začátkem jara.

„Všechny nás překvapilo, že se tam ještě něco našlo. Výprav bylo uskutečněno několik, ale neúspěšně," uvedl předseda Astronomické společnosti Hradec Králové Martin Cholasta s tím, že místo nálezu dokonce pečlivě prohledali za pomocí hrábí.

Nálezci úspěch přejí

Nejen z pohledu pracovníků hradecké hvězdárny, ale celé vědecké obce, se jedná o výjimečný meteorit a jeho objevení všechny nesmírně těší.

„Je to hodně zajímavé. Rádi bychom nálezce, kterému meteorit po právu patří, kontaktovali, abychom ho mohli případně ukázat veřejnosti. Nebo například uspořádat s nálezcem besedu," dodal Cholasta s tím, že objeviteli gratulují a vzácný poklad z nebes, který symbolicky nese jméno po Hradci Králové, mu upřímně přejí. Vesmírný kamenný dar je nesmírně cenný především proto, že odborníci přesně znají jeho pouť sluneční soustavou a průlet zemskou atmosférou. Meteorit, vážící 134 gramů, je pátým takovým v republice, u kterého astronomové znají takzvaný rodokmen. V rámci světových statistik se řadí na třicátou příčku.

Kvůli tomu, aby meteorit získal patřičnou světovou certifikaci - klasifikován jako takzvaný kamenný meteorit - z něj museli pražští astronomové část odebrat.

Vesmírný „šperk" s názvem Hradec Králové nyní patří svému nálezci.

Autor: Pavel Nedbal

19.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Motl v kladenské knihovně.

Večery pod Bílou věží: Hostem bude Stanislav Motl

Vysvěcení kapličky Panny Marie v Sedloňově
5

Co se zdá nemožné, je skutečně možné

Karatistky Hradce ovládly domácí mistrovství Evropy

Hradec Králové - Skvělý počin. Karatistky oddílu SK Spartak Hradec Králové ovládly mistrovství Evropy federace SKIEF, které se od pátku do neděle uskutečnilo v královéhradecké Fortuna aréně.

Sýkora pokračuje v Pardubicích. Do Hradce nejde

Pardubice, Hradec Králové - Dalším hokejistou, kterého uvidí příznivci Dynama během příští sezony v pardubickém dresu, je útočník Petr Sýkora.

AUTOMIX.CZ

Škoda zvažuje sporťák inspirovaný legendárním "erkem". Jak by mohl vypadat?

Česká automobilka Škoda v minulých letech získala pověst výrobce především praktických vozů, které nabízejí řadu chytrých nápadů. V poslední době se ale značka snaží také působit emotivně. I proto zvažuje sportovní auto, které bude inspirované legendárním kupé 110 R ze 70. let.

Střezinští výtvarníci pořádají výstavu Kořeny

Hradec Králové - Žáci výtvarného oboru Základní umělecké školy Střezina zahájili svou výstavu Kořeny, která v Galerii U Přívozu ve Státní studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové potrvá až do 27. května.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.