VYBRAT REGION
Zavřít mapu

A přece se našel. Amatérský nadšenec objevil meteorit. Ten dostal název po městě

Hradec Králové - Meteorit, který měl spadnout loni v polovině května poblíž Hradce Králové, je na světě.

19.5.2017
SDÍLEJ:

Nalezený spadlý meteorit.Foto: Pavel Spurný, Astronomický ústav AV ČR

Přestože astronomové se ihned odhodlaně vydali prohledávat okolí obcí Čistěves, Benátky a Sovětice, nepochodili a příliš šancí k nalezení unikátního meteoritu ani sami nedávali. K překvapení všech, kosmický úlomek se našel. Amatérský hledač, který na meteorit narazil již v polovině loňského léta, si ovšem svůj poklad nechal sám pro sebe a pochlubil se s ním až letos začátkem jara.

„Všechny nás překvapilo, že se tam ještě něco našlo. Výprav bylo uskutečněno několik, ale neúspěšně," uvedl předseda Astronomické společnosti Hradec Králové Martin Cholasta s tím, že místo nálezu dokonce pečlivě prohledali za pomocí hrábí.

Nálezci úspěch přejí

Nejen z pohledu pracovníků hradecké hvězdárny, ale celé vědecké obce, se jedná o výjimečný meteorit a jeho objevení všechny nesmírně těší.

„Je to hodně zajímavé. Rádi bychom nálezce, kterému meteorit po právu patří, kontaktovali, abychom ho mohli případně ukázat veřejnosti. Nebo například uspořádat s nálezcem besedu," dodal Cholasta s tím, že objeviteli gratulují a vzácný poklad z nebes, který symbolicky nese jméno po Hradci Králové, mu upřímně přejí. Vesmírný kamenný dar je nesmírně cenný především proto, že odborníci přesně znají jeho pouť sluneční soustavou a průlet zemskou atmosférou. Meteorit, vážící 134 gramů, je pátým takovým v republice, u kterého astronomové znají takzvaný rodokmen. V rámci světových statistik se řadí na třicátou příčku.

Kvůli tomu, aby meteorit získal patřičnou světovou certifikaci - klasifikován jako takzvaný kamenný meteorit - z něj museli pražští astronomové část odebrat.

Vesmírný „šperk" s názvem Hradec Králové nyní patří svému nálezci.

Autor: Pavel Nedbal

19.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dynamo ČB - Hradec Králové 4:1 (2:0).
30

Ostuda na jihu. Hradec v Budějovicích jednoznačně propadl

Hip Hop Kemp v Hradci Králové.

Hradec má za sebou další hiphopový dýchánek

Nábřeží keramiky a skla je v plném proudu

Hradec Králové - Na Tylově nábřeží v Hradci Králové právě probíhá další ročník svátků keramiky a skla. I tentokrát si mohou návštěvníci prohlížet a nakupovat výrobky sklářských a hrnčířských řemeslníků z celé republiky a obdivovat předvádění tradičních řemeslných technik. To vše za stylového hudebního doprovodu.

Krajské kandidátky do říjnových sněmovních voleb vedou známí politici

Královéhradecko - Mezi lídry, kteří by měli vést nejsilnější strany a hnutí do podzimních říjnových voleb, nejsou v Královéhradeckém kraji žádné nezkušené tváře. Jako jedničky na kandidátkách figurují hlavně známí politici.

Votroky čeká skrytý favorit

Hradec Králové - Fortuna národní liga: Hradečtí fotbalisté se předvedou v Českých Budějovicích, na hřišti špičkového týmu.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.