Ještě mu nebylo ani osmnáct let a už hodlal vyhodit do povětří nenáviděné spolužáky a vzít si život.

Neuvěřitelný čin, který hýbe Novým Bydžovem, však může mít i temná zákoutí. Co mohlo mladíka vést ke spáchání takového činu a jak je to s agresivitou dětí? Hradeckému deníku nastínil možné problémy speciální pedagog Luboš Holeček, ředitel Dětského domova v Nechanicích.

Co může mladého člověka vést k tomu, aby uvažoval o spáchání závažného trestného činu?

Základní problém vidím v rodině a výchově. Tyto děti nemají naplněné své potřeby, a poté se uchylují k takovému jednání. Mají osobní problém, o kterém s nimi nikdo nemluví. Ony samy nemají dostatečné komunikační schopnosti a potřebují, aby s nimi kontakt navázali rodiče.

Jaký může být profil tohoto mladíka? Dalo se vůbec dopředu odhadnout, že se k činu chystá?

Profil se odhadnout nedá. Musel bych znát jeho rodinnou anamnézu a spoustu dalších informací. Pokud to byl čin plánovaný, pak se to na člověku dá odhadnout velmi těžko. Je to rafinované a tím i velmi nebezpečné.

Roste agresivita dětí, které se pak nestydí napadnout spolužáka a ještě se tím chlubit na internetu. Čím to může být způsobeno?

Opravdu si myslím, že prapůvod je v rodině. Dítě by mělo smysluplně trávit volný čas a k tomu ho musí vést rodiče. Pokud se bude jen poflakovat, nebude vědět, co dělat, tak může skončit na ulici, odkud je ke kriminální činnosti jen krůček. Samozřejmě záleží také na spolužácích a kamarádech, se kterými je v kontaktu.

Jaký může mít tento čin vliv na další život mladíka?

Plánovaný zločin je velmi nebezpečný. Mohlo by se stát, že do budoucna spáchá i horší čin, kupříkladu vraždu.

Existuje účinná prevence, která by školy ochránila?

Školská zařízení by měla s dětmi více pracovat. Naučit je, aby si víc všímaly jeden druhého. Poté by bylo možné těmto útokům včas zabránit. Pokud by se kupříkladu možný pachatel o plánovaném činu zmínil někomu dalšímu, ten by už věděl, jak se má zachovat. Měl by naučený postup.