V itinerářích dobrodruhů za prokletými místy by mohla dálnice D11 zaujímat ty nejvyšší příčky.

Zatímco její dotažení až do Hradce Králové dlouho brzdil spor státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou, ani její navazující úsek do Smiřic se neobejde bez komplikací.

Starý známý

Do již rozjetého projektu, který počítá s dotažením autostrády do Smiřic v roce 2023, se totiž vložil jak spolek Děti Země, tak i bývalý právní zástupce Ludmily Havránkové advokát Pavel Černohous. Jeho prostřednictvím podaly dvě majitelky pozemků nedaleko Svobodných Dvorů, na kterých by nová autostráda měla vyrůst, takzvaný rozklad na rozhodnutí o stavebním povolení. Jedním z bodů, který napadá rozhodnutí ministerstva dopravy, je, že dálnici chce stát postavit i na pozemku, který mu v současnosti nepatří.

„Tento pozemek je v našem vlastnictví. Stát (prostřednictvím ŘSD jako stavebníka) s námi nikdy nejednal o získání práv k tomuto pozemku,“ stojí v rozkladu podepsaném Pavlem Černohousem s tím, že vydané stavební povolení je proto nezákonné.

Nový úsek dálnice se dostal i do hledáčku spolku Děti Země. I ty tento úsek na ministerstvu dopravy rozporují. Nelíbí se jim hluk, špatné kácení, či protiústavní jednání.

Dětmi Země byla na stavbě D11 napadena všechna závazná stanoviska dotčených orgánů, což při jejich velkém počtu na tak významné a velké stavbě může znamenat poměrně zásadní zdržení při získání pravomocného stavebního povolení. „Využili jsme jen naše právo,“ řekl vedoucí spolku Miroslav Patrik a se zbytkem odkázal na Rozklad proti vydání stavebního povolení z 3. července.

Hra slovíček

V něm mimo jiné Děti Země napadají podmínky ŘSD: „Stavebník zajistí minimalizaci hlučnosti vhodnými opatřeními. např. vhodným rozmístěním mechanizace a zařízení na stanovišti, optimálním časovým nasazením strojů a kontrolu jejich technického stavu.“

K tomu Dětí Země podotýkají, že není zřejmé „jakou hranicí je pojem minimalizace.“ Spolku se dále nelíbí podklady pro vydání stavebního povolení. Například Krajskou hygienickou stanici napadají za to, že stavební povolení posvětilo, ačkoliv: „nebylo jednoznačné, kde se budou nacházet zařízení a zda na nich budou pracovat stroje či zařízení, které budou produkovat škodlivé emise a škodlivé intenzity zvuku.“

Niť suchou nenechaly Děti Země ani na hradeckém magistrátu, kterému vyčítají přebytečné slovíčko v odůvodnění ke kácení stromů. Poslední výtka pak vede k „protiústavnímu“ vydání EIA ministerstvem Životního prostředí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) považuje rozklady za účelové. „V tomto smyslu se opakuje problematika modernizace D1, kde sdružení Děti Země napadá všechna vydaná závazná stanoviska a z tohoto důvodu dochází v průměru až k ročnímu zdržení,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že na stavbě D11 zároveň bylo napadeno závazné stanovisko EIA, což bude muset řešit rozkladová komise ministra životního prostředí.

„Je nutné konstatovat, že se tak jedná o účelové zdržení zahájení realizace takto významné stavby, protože námitky nejsou zaměřeny konkrétně na některá stanoviska, nýbrž na všechna, z nichž řada je pouze formálních, nikterak ovlivňujících realizaci stavby. Bohužel tímto obstrukčním jednáním ze strany sdružení Děti Země může dojít k zásadnímu zpoždění realizace celé stavby dálnice D11,“ dodal Jan Studecký.

Diskutující mají převážně jasno
Velké pochopení pro kroky ekologického spolku rozhodně neměli diskutující na facebookových stránkách Hradeckého deníku. „Ať už dají pokoj. Nechte to dostavět, ať se ulehčí aspoň trochu silnicím od kamionů,“ uvedla například jedna z diskutujících. Další z názorů upozorňuje na „problematické“ zákony: „Asi je někde díra v zákonech, když je možné napadat nekonkrétně všechna závazná stanoviska. Mělo by se napravit hlavně to. Potom by si tohle nemohli dovolit.“ Ani další hlasy nevyjadřovaly z postupu Dětí Země, který bude znamenat zdržení ve výstavbě dalšího úseku dálnice D11 ve směru z Hradce Králové na Předměřice nad Labem, žádné nadšení.