Tristní pohled se nyní nabízí motoristům při cestě z Hradce Králové na Jičín. U silnice leží desítky pokácených stromů. Musely ustoupit budoucí výstavbě dálnice D11 pokračující z Hradce Králové do Trutnova. „Nechápu, proč káceli už tak daleko od uvažované trasy. Ty stromy tam mírnily vítr a házely stín. Teď se mi z toho pohledu chce plakat," řekla jedna z řidiček. Na její dotaz měl odpověď mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

„Stromy v úseku na Všestary padly kvůli budoucí výstavbě mimoúrovňové křižovatky," informoval mluvčí, který měl špatné zprávy i pro další zastánce stromů. Na úseku od Hradce do Jaroměře, tedy přibližně na 20 kilometrech, jich šlo k zemi přes dva tisíce. „Součástí přípravných prací je i pokácení porostů. V úseku od Hradce Králové na Jaroměř jich k zemi padlo přibližně 2100," uvedl mluvčí s dodatkem, že k vykácení došlo i z důvodů záchranného archeologického průzkumu, který na budoucí dálnici začal minulý týden. „Další kácení není plánováno. Všechny stromy již byly pokáceny," měl alespoň jednu dobrou zprávu pro všechny milovníky přírody mluvčí ŘSD. Podle dřívějších slov ministra dopravy Dana Ťoka by archeologický průzkum měl skončit ještě letos, kdy by se měly také začít stavět důležité křižovatky. Například ta u Všestar.

ČTĚTE TAKÉ: Plány se nemění. Kaštanka má z poloviny ustoupit železnici

„Doufáme, že na mnoha místech bude průzkum ukončen do podzimu. Na těchto místech začneme hlavní stavební činnost, to znamená, že někdy v září bychom mohli začít dělat hlavní stavební objekty, jako jsou křižovatky a mosty," řekl na konci letošního února Dan Ťok (ANO). Na dálnici z Hradce Králové do Jaroměře je již podle Dana Ťoka vysoutěžen dodavatel, a pokud vše půjde podle plánu, měla by stavba, která spolkne 10 miliard korun, trvat zhruba dva a půl roku.

„Máme tam jen dva problémové pozemky, které asi budeme muset vyvlastnit. Jinak je z pohledu výkupu připraveno 99,6 procenta pozemků," doplnil ministr s dodatkem, že na opačné straně, tedy na dostavené dálnici do Hradce od Prahy, by řidiči mohli jezdit již na sklonku letošních letních prázdnin.

DÁLE ČTĚTE: Archeologové se vydali vxcydo polí. Při největším výzkumu jim pomáhají buldozery