VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj rozhoduje o nás bez nás, stěžují si dopravci

Královéhradecký kraj - Jestliže se nedohodnou na podmínkách, je hejtman rozhodnut nabídnout provozování autobusové dopravy firmám z jiných regionů

20.6.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Petr Šimr

Tři autobusové spoje do každé vesnice a navíc dvacetimilionovou úsporu veřejných peněz slibovali zjara představitelé Královéhradeckého kraje.
Tak zvaná optimalizace dopravy měla začít fungovat od září. Dopravcům se plán zdá být nepřipravený a dávají najevo nespokojenost.

Namítají, že projekt byl postaven a propočítán podle stavu ekonomiky na podzim loňského roku. „Existuje dostatek pádných argumentů k tvrzení, že projekt není dobře provozně připraven,“ říká Martin Špryňar, generální tajemník největšího tuzemského sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Neshoda ve vzduchu

Záměrem kraje bylo, aby cestujícím sloužilo více autobusových spojů. Ve vybraných lokalitách by přitom místo 179 vozů mělo jezdit o 36 autobusů méně. Příznivou „nepřímou úměru“ mezi najetými kilometry a vynaloženými penězi by zajistilo zavedení malých vozidel. Mají nižší provozní náklady a lze je častěji „otočit“.

„Královéhradecký kraj by mohl v příštích letech ušetřit každým rokem kolem 20,5 milionu korun. Znamenalo by to úlevu pro rozpočet. Výdaje na dopravní obslužnost jej značně zatěžují,“ řekl hejtman kraje Lubomír Franc. Stanovení ceny dopravního výkonu je podle jednatele sdružení pro dopravce likvidační. „V konečné fázi jeho zavedení bude znamenat vyšší prostředky z krajského rozpočtu a snížení kvality cestování občanů,“ namítá Špryňar.
Tento týden se zástupci jedenácti dopravních firem s hejtmanem Francem sešli a své výhrady k optimalizačnímu plánu mu sdělili. „Nechápeme, že v podmínkách současné ekonomické recese se našimi argumenty nechce vedení kraje zabývat a trvá na zkušebním provozu,“ stěžují si dopravci. „Je to, jako jízda vpřed, ale podle zpětných zrcátek,“ dodává Špryňar.

Dopravci požadují, aby jim společnost Oredo, krajský koordinátor dopravy, dodala do konce června podklady, ze kterých bude jasné, kolik kilometrů a za jakou cenu od nich bude kraj požadovat. „To je nesmysl, veškeré podklady mají,“ nesouhlasí Vladimír Záleský, jednatel Oreda.
Kraj v tom samém termínu také závazně odsouhlasí parametry, podle nichž se bude hodnotit finanční dopad do ekonomiky dopravců.
„Dopravci tlačí kraj do kouta. Hejtman je zodpovědný za dopravu, proto povede souběžné jednání s dopravci z jiných regionů o případném převzetí veřejné dopravy v Královéhradeckém kraji,“ sdělil Vladimír Záleský.

Změny by měly zlepšit cestování na Novoměstsku, Dobrušsku, Jaroměřsku, Novobydžovsku, Jičínsku, v Krkonoších a v Podkrkonoší.
Pro letošní rok se v rozpočtu kraje na dopravu cestujících počítá s částkou přesahující 570 milionů korun.

Dotace na autobusové spoje, které najezdí za rok skoro patnáct milionů kilometrů, z toho činí přibližně 243 milionů korun.

Autor: Zuzana Plocková

20.6.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Muchomůrka zelená.

Nejdřív vězte, potom jezte. Muž si pochutnal na muchomůrce zelené

Ilustrační fotografie.

Hradecký půlmaraton a maraton chystá již pátý ročník. Hlaste se!

Po bouřkách uklidí brigádníci i spolky

Trutnovsko - Zapnutím elektřiny problémy malých obcí nekončí. Lidé se starají o škody doma, na úklid čekají ale i veřejná prostranství.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Kříže předznamenaly průšvih

Hradec Králové - Druholigové derby mezi fotbalisty Hradce a Pardubic skončilo nechutně. Vypjatý zápas, rozhodně velmi slušný, uzavřela bitka mezi domácími ultras a ochrankou.

Do říjnových sněmovních voleb půjde 22 stran a hnutí

Královéhradecko - V říjnových volbách do Poslanecké sněmovny PČR budou voliči v hradeckém kraji vybírat z 22 politických stran a hnutí. Oproti volbám v roce 2013 je to o čtyři subjekty více.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení