Možnosti výuky nadprůměrně inteligentních dětí jsou v jednotlivých školách rozdílné. Jednou z variant je pro tyto žáky vytvořit individuální vzdělávací plán.
„Jsme na tuto možnost připraveni, ale zatím se nám nestalo, že by ve třídě byl takto nadprůměrný žák,“ uvedl ředitel ZŠ Štefcova Eduard Hlávka. Dodal, že nadaných dětí mají hodně, ale pro ty jsou připraveny olympiády a soutěže, ve kterých mohou své znalosti uplatnit a rozvíjet.

Přestup dítěte doporučí poradna


„Je pravdou, že těchto dětí je asi necelé jedno procento, což znamená, že na Hradecku jich je asi 15. Bohužel, nám se podaří objevit tak tři až čtyři děti, protože ostatní se neprojeví jako problémoví žáci, a tím pádem se k nám nedostanou. Většinou, když jdou do první třídy, už umí číst, počítat a mají velké znalosti ve specifických oblastech, jako je zeměpis, vesmír nebo život v oceánech, které by jinak získaly až ve čtvrté nebo páté třídě. Jediné, co neumějí, je psát, což nelze ovlivnit inteligencí, ale záleží na vývoji dítěte,“ uvedl Václav Mrštík, ředitel Pedagogicko psychologické poradny v Hradci Králové.

Doplnil, že u těchto dětí je dobré využít možnosti přeskočení ročníku, aby hned na začátku nepocítily, že škola už pro ně není informačním prostředím. „Nejčastěji žák dokončí první třídu a druhý ročník už přeskočí. V prvním se naučí psát a další znalosti už v podstatě má,“ dodal doktor Mrštík. Podle slov Aleny Synkové z odboru školství magistrátu je možnost přeskočení ročníku v kompetenci ředitele školy. „Může o tom rozhodnout ve správním řízení na základě doporučení z pedagogicko psychologické poradny,“ uvedla Alena Synková.

Varianty nechat žáka přejít do vyššího ročníku už využili na ZŠ Štefánikova. „Dítě přešlo ze třetího do čtvrtého ročníku. Přestup jsem povolil, ale teprve po důkladném rozhovoru jak s rodiči, tak i s žákem,“ sdělil ředitel Roman Polda.

Podle Václava Mrštíka by bylo vhodné zřídit samostatnou třídu, kde by se děti učily jinou formou. „Rádi bychom už v příštím roce speciální třídu pro asi deset dětí otevřeli,“ prozradil Václav Mrštík. Alena Synková však dodává, že pro to, aby se otevření třídy vyplatilo, by ji muselo navštěvovat alespoň 17 žáků. Navíc mohou rodiče využít jiných možností.