Čísla hovoří jasně. Podle statistik ŘSD za loňský rok, kdy proběhlo rozsáhlé sčítání dopravních prostředků, jsou silnice v krajském městě stále více zatížené. Konkrétně oproti roku 2010 stouplo denní zatížení o 13 procent. Mezi pomyslné medailisty v Hradci Králové patří úsek v okolí křižovatky Mileta ve směru k soutoku, kde denně projede kolem 31 tisíc aut. Od posledního měření hustoty provozu tu došlo k růstu o čtyři procenta.

Daleko větší automobilový ruch je ovšem na nedaleké Hradubické třídě. Oproti roku 2010 se v tomto úseku zvedlo dopravní zatížení s 30 tisíci aut denně o 30 procent.

Obdobný počet aut pak denně zatěžuje úsek Gočárova okruhu v oblasti Pilnáčkovy ulice u Šimkových sadů. Tam došlo k téměř sedmiprocentnímu navýšení zatížení.

Citelný nárůst dopravy s sebou přináší různé komplikace. V Hradci Králové je nejzatíženější Gočárův okruh, který ve zmíněných úsecích a v dopravních špičkách doslova praská ve švech. „Pozorujeme, že Gočárův okruh již začíná být nedostačující," uvedla mluvčí hradecké policie Iva Kormošová s tím, že ke zlepšení by mohlo dojít po plánované dostavbě dálnice D11 a rychlostní komunikace R35. Plynulost jízdy na silnicích krajského města nejvíc zatěžují kamiony, protože v současné době musí veškerá kamionová doprava projíždět městem. I proto by jejich svedení mimo centrum přineslo kýženou úlevu.

Vizualizace zamýšlené Rezidence Na Plachtě v Hradci Králové.
Plachtu propojí cyklostezka a chodník za 13 milionů, na sídliště pojede i MHD

Hradec stále dusí narůstající doprava. Statistiky to potvrzují

Hradecký Gočárův okruh se už roky potýká se stále větším nárůstem dopravy. Tradiční špičky nejsou jen testem odolnosti nervové soustavy řidičů, ale i dobou, kdy pravidelně dochází k dopravním nehodám či přestupkům.

„Nejčastěji jde o jízdu vozidel na červenou, dále otáčení na světelné křižovatce, přednost v jízdě, rychlost jízdy a další," uvedla k nejobvyklejším řidičským prohřeškům mluvčí hradecké policie Iva Kormošová s tím, že stále se opakujícími příčinami dopravních nehod, zejména na frekventovaných křižovatkách, jsou nedodržení bezpečné vzdálenosti, jízda na červenou a ohrožení při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého.

Soutok vévodí

Pohledem policie je pak místem, kde je zatížená doprava nejvíce negativně znát ve statistikách dopravních nehod, soutok. Nejvíce zatíženou komunikací je zde ulice Sokolská, respektive most u soutoku v směru od Hradecké k Rašínově ulici. „Nejčastější příčinou dopravních nehod je zde nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem," dodala Kormošová.

Benešova třída v Hradci Králové.
Benešovka se dočkala drobných oprav. Kvůli bezpečnosti

Situaci zkomplikuje „tradiční" oprava

Mezi další vytížená místa patří i výpadovka na Jičín, kterou charakterizují i občasné zácpy až ke křižovatce s ulicí Akademika Bedrny. Od prvního července navíc dojde ke stavebním opravám mostu, po kterém exponovaná komunikace vede. Začátek prázdnin tak vnese dílčí problémy do beztak již komplikované hradecké dopravní situace.