Společně s Deníkem se čtenáři mohou dozvědět mnoho zajímavého o sochách, které zdobí město. Informace zpracovala Martina Vítková z Galerie moderního umění v Hradci Králové.

V dnešním dílu budeme pokračovat povídáním o jedné z dalších soch na mariánském sloupu – svatém Jáchymovi, otci Panny Marie. Přímo pod figurou Neposkvrněné Panny Marie jsou u pat sloupu zobrazeni její rodiče. Vpravo Anna, žena středního věku s knihou, a vlevo vousatý Jáchym, s poutnickou nebo pastýřskou holí. Většinou bývá zobrazován s lopatou. Ale mezi Jáchymovy tradiční atributy patří i beránek, dítě, holubice a koš. V jeho příběhu je velké zoufalství a velká radost, odměna za víru na jeho samém konci.

Svatý Jáchym pocházel z Galileje, byl z pokolení Judova, jeho původ je odvozován od krále Davida. Byl to zámožný muž, s manželkou rozdělovali výtěžek pastýřského zaměstnání vždy na tři díly. Na oběť chrámu, chudým a teprve poslední díl užívali pro sebe. Nikdy netrpěli nedostatkem. Protože dvacet let neměli s Annou děti, kněz Jáchyma vyhnal z chrámu a nedovolil mu učinit oběť. Neplodnost se tehdy považovala za boží trest. Ponížený muž se nevrátil ke své ženě domů, odešel za svými pastýři do přírody ven z Jeruzaléma a modlil se čtyřicet dní k Bohu. V pustině se mu zjevil anděl a podle Zlaté legendy k němu velmi dlouho hovořil. Ve vidění Kateřiny Emerichové byl zvěstovatelem sám archanděl Gabriel.

Anděl Jáchymovi řekl: Toto je znamení pro Tebe: až přijdeš do Jeruzaléma k Zlaté bráně, potkáš svou manželku Annu, která je zneklidněna kvůli tvému opoždění a bude mít radost až tě spatří. Tak se i stalo, manželé se potkali u Zlaté brány (Annu navštívil anděl při modlitbách též) a z radosti se políbili. Podle františkánů políbení způsobilo zázrak početí, bylo prvním spásným božím činem. Stalo se častým námětem v protireformačním umění. Početí Panny Marie bylo tedy neposkvrněné, stejně jako početí Mariina syna Ježíše Krista. V případě Jáchyma a Anny prameny neobvykle často zdůrazňují početí z radosti. Radost kontrastuje s jejich předchozím zármutkem, kdy neměli děti a připadali si bohem potrestaní. Protože oba byli spravedliví, počínali si bez hany při všech příkazech Páně, díky jejich ctnostnému životu se mohl v jejich rodu dovršit Boží plán spásy. Jméno Jáchym (Joachim, Joakim, Jehoiakim, Eliakim, Elie) se váže na význam příprava na Spasitele a překládá se jako bude Bohem vyvýšen. Jména obou – Jáchyma i Anny (milostná, laskavá), mají tedy předspasitelský charakter.