Výpadovka na Prahu, chátrající průmyslové areály, problémová ubytovna a stále odsouvané projekty. To jsou Kukleny. Čtvrť za podjezdem pod železniční tratí město nezajímá, myslí si místní. Nejvíce je pálí frekventovaná Pražská třída.

Nový úsek dálnice D11, který navazuje na kuklenskou Pražskou třídu, mnozí uvítali. Obyvatelé Kuklen ale nemají důvod jásat. Kukleny, které měly dříve výrazně průmyslový charakter, nikdy nebyly příliš příjemným místem k životu, teď ale připomínají pouhý koridor na Prahu. „Současná situace s průjezdní komunikací na D11 celý historický vývoj Kuklen vygradovala. Kdo sem chce jít bydlet?“ ptá se kuklenský rodák Petr Rybář.

Pražská se zklidní

Náměstek primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich ale slibuje, že se Pražská třída výrazně zklidní. Pomoci by měla rekonstrukce, na kterou již byla zadána projektová dokumentace. „Rekonstrukce by měla vyřešit i nebezpečné situace, které vznikají v souvislosti s kumulací dopravy, a to například před školou nebo na Anenském náměstí,“ upřesnil Jindřich Vedlich.

Nejvíce by však měla Pražské třídě odlehčit plánovaná jižní spojka. Městu se podařilo přesvědčit Ředitelství silnic a dálnic, aby komunikaci opět zařadilo mezi své priority. „Jižní spojka napojí celý západní sektor města, což by mělo pomoci zejména občanům Kuklen,“ popsal náměstek primátora. Kdy ke slibovanému zklidnění dojde, si Vedlich ale netroufá odhadnout.

Kromě neúnosné dopravní situace si místní stěžují i na opuštěné průmyslové areály, které roky chátrají, na problémové obyvatele ubytovny na Pražské třídě či na nedostatek parkovacích míst. Kukleny jsou celkově zanedbané a zasloužily by si větší pozornost. „Kukleny čekají na celkovou rekonstrukci,“ podotýká předsedkyně Komise místní samosprávy Kukleny Alena Nekolová. O Pražské třídě se podle Nekolové mluví už roky a stále nic, stejné je to podle ní i s bývalou koželužnou, kde mají vzniknout parky a domov pro seniory.

Z koželužny parky

Klidová zóna na místě koželužny je ale zase o něco blíž k realizaci. „Máme již stavební povolení na dva parky a chtěli bychom je realizovat co nejdříve,“ informoval Jindřich Vedlich. V současnosti město hledá prostředky, ze kterých by parky financovalo. V lokalitě v budoucnu vznikne i dům se sociální službou Harmonie III. Projekt postupuje pomalu, ale jistě: „Úterní rada města zadala dokumentaci pro územní rozhodnutí,“ upřesnil náměstek primátora.

Kuklenský rodák Petr Rybář je skeptický, za svůj život totiž vyslechl už mnoho slibů, které se nesplnily: „Nevěřím, že se za mého života ještě něco změní k lepšímu, že se dočkáme regulace dopravy, nové kvalitní výstavby a parku namísto zrušené Seyfriedovy koželužny. Bohužel – jak svého času napsal kterýsi novinář – Kukleny nejsou vstupní branou Hradce, ale jeho rohožkou,“ trpce konstatuje Petr Rybář. Od padesátých let až do doby po roce 1990 bylo podle Rybáře pro oblast schváleno několik územních plánů a čas od času se objevila větší vize, která se ale nakonec nezrealizovala.

Kukleny jsou čtvrtí Hradce od čtyřicátých let, dříve byly od města izolované prostorově, jistý odstup od města je v Kuklenách cítit stále. „Dodnes se v Kuklenách říká „jdu do města“, čímž se myslí přesun za pomyslnou bránu železničního podjezdu,“ doplňuje kuklenský rodák.

Přes sto milionů

Studie na rekonstrukci Pražské třídy byla hotová už před rokem. V současnosti je zadáno zpracování projektové dokumentace. Náklady na rekonstrukci nejspíše přesáhnou sto milionů korun. Cenu zpřesní vyšší stupně projektové dokumentace.