V jakých filmech můžeme vidět záběry pořízené z vámi pilotovaného vrtulníku?
Točil jsem třeba oba díly Narnie. Tedy ty záběry, co se točily v Evropě. Něco jsme lítali v Čechách, v Polsku, Chorvastku a Slovinsku. Dále jsem spolupracoval na Jamesi Bondovi, filmu Red Tails a několika detektivkách. Čeští filmaři mají většinou horší rozpočet, takže na ně je velký vrtulník nákladná záležitost a spíše volí menší typ.

Kolik stojí natáčení ze vzduchu?
Záleží na tom, jaký vrtulník se použije. Pokud se bavíme o dvoumotorové helikoptéře, tak jsme na ceně zhruba 46 tisíc za hodinu letu. U jednomotorového vrtulníku je cena nižší. Při maratónu, který budeme filmovat, také nepoletí jen náš stroj. Ve vzduchu bude  další, který se bude snažit přenášet signál. Tím se let o prodraží.

Jak filmování probíhá?
Podle požadavků filmařů se objedná vrtulník, přiletíme na místo a namontujeme správný systém. Teď tam máme přístroj, který má ohromný zoom a vynikající stabilizaci. Budeme snímat začátek helicopter show a odpoledne se stěhujeme do Prahy, kde budeme monitorovat maratón. Při filmování nezáleží ani tak na pilotovi jako na celkové dohodě. Důležitý je každý člověk, který je na zemi a také komunikace mezi režisérem. Ten bývá na palubě společně s kameramanem, který většinou sedí vzadu, dívá se do monitoru. Podle pokynů režiséra se dostaneme na výchozí postavení a snažíme se udělat záběr. Hodně důležité bývá načasování, zvláště v případě pokud se na zemi něco pohybuje.

Jsou potřeba na stroji speciální úpravy?
Na vrtulník se připevní zespoda systém kamer. Většinou se používají kamery stabilizované složitým systémem, aby se obraz nechvěl a držel horizont. Nároky filmařů na kvalitu obrazu jsou čím dále větší. Už nelze kamerovat „v ruce".

Potřeboval jste na filmování speciální výcvik?
Zvládne to každý. Jediný požadavek je, že se nelítá rovně, ale musí se dívat tam, kde se točí. Případně má kontrolní monitor v kabině. Spousta režiséru má připravený 3D animovaný film. Řeknou nám, že takhle by to chtěli, aby to vypadalo. Nároky na létání jsou zvýšené tím, že pracujeme v terénu a kolem jsou překážky. Pilot musí dobře znát místo, kde jsou dráty vysokého vedení, střechy a mít dobře zabezpečené místo přistání. Musí si hlídat zásobu paliva. Uděláme záběr a doplňujeme palivo, protože potřebujeme být lehcí a mít dobrou schopnost manévrování. Dá se říct, že je to práce jako každá jiná.

Jak se stát pilotem – záchranářem?
Než se stanete pilotem záchranné služby, tak si musíte udělat privátní pilotní průkaz. Výcvik stojí zhruba 300 až 350 tisíc korun. Pak se musíte stát profesionálním pilotem. To už se „řidičák" vyšplhá dohromady k milionu korun. Takový pilot může létat například vyhlídkové lety. Výcvik záchranářského pilota se odhaduje na deset milionů korun. Potřebujete výcvik na dvoumotorové vrtulníky, výcvik slaňování, noční vidění či létání za zhoršených podmínek. A po čtyřech až pěti letech můžete usednout za knipl žlutého vrtulníku DSA.