Mladý pilot zahynul u statku

Polní pilot desátník Vladimír Štěpán od 66. letky, která sice byla dislokována na letišti v Hradci Králové, ale nepatřila jí, vzlétl 12. února 1931 na letounu BH-21. Na královéhradeckém letišti sloužil jako instruktor v poddůstojnické škole pro nováčky.

Před desátou hodinou předváděl za krajně nepříznivého počasí oblet letiště ve výšce 100 metrů. První přistávací manévr se nezdařil, pilot proto vzlétl znovu. Při druhém přistání vše probíhalo normálně, avšak u statku „Familie“ nedaleko letiště se letoun nečekaně naklonil a střemhlav zřítil zemi. V jeho troskách zemřel teprve dvacetiletý pilot Vladimír Štěpán na mnohočetné zlomeniny. Šéflékař pluku konstatoval smrt a pozůstatky nechal převézt do místní nemocnice. Při dalším šetření leteckou komisí nebyla na motoru ani letounu zjištěna žádná závada.

Pohřeb se konal 16. února 1931. Snímky z pohřbu zveřejnil 21. února 1931 deník Kraj Královéhradecký. V Posádkové kronice Hradce Králové je poznamenáno, že pohřební průvod p.p. desátníka Vladimíra Štěpána, prvního letce tragicky zesnulého na novém hradeckém letišti, vyšel ze Starých (Vodičkových) kasáren. Rakev vezena na trupu letadla až ke „Krétě“ (bývalý hostinec, dnes za Tyršovým mostem, ten však ještě tehdy nestál). Odtud pohřební auto odvezlo rakev do krematoria v Praze.

Další kolize jsou na letišti zaznamenány už 23. dubna téhož roku. Dopoledne se při přistávání letounu D 500 podařilo praporčíkovi Landovi přerazit podvozek. Oba letci vyvázli bez zranění. Ve stejný den odpoledne se na letišti stala další havárie. Při přistávání se ulomila vrtule letounu pilotovaného majorem Budínem z Vojenského leteckého studijního ústavu v Praze.

Padák poprvé zachránil život pilota

Vůbec první použití padáku k záchraně pilota ve vojenském letectví se datuje 23. června 1931. Pilot četař Rudolf Černín z letiště v Hradci Králové prováděl akrobacii na letounu Š 20. Při letu na zádech se letadlo stalo neovladatelným a pilot ve výšce 400 metrů opustil letoun na padáku typu „Pak“ a v pořádku se dostal na zem.

V červnu roku 1931 to byl již 21. seskok z letounu pomocí padáku. Z tohoto počtu bylo 15 seskoků při Armádním leteckém dnu v Praze.

Odvahu a důvěru v padák projevili letci v roce 1931 také při společném cvičení Leteckého pluku 4 z Hradce Králové a pěšího pluku z Chrudimi. Zprávu z letounu bylo zapotřebí rychle předat důstojníkovi pěší jednotky. Terén však nebyl vhodný pro přistání, a tak pozorovatel, svobodník Kopřiva, vyskočil s padákem z letounu a se zprávou v pořádku přistál. Celou akci sledovalo početné královéhradecké obyvatelstvo.

Seriál vzniká za podpory a. s. Letecké služby Hradec Králové

Historii letectví zaznamenal Zdeněk Doubek. Pro čtenáře upravila Helena Rezková.