V několika kapitolách přibližujeme havárie a jiné tragické události, které se udály na letišti v Hradci Králové od jeho vzniku.

Ke katastrofickému pádu vojenského letounu od Leteckého pluku 4 došlo také 23. března roku 1934. Pilot četař Josef Doležal od 41. letky cvičil akrobacii. Nedaleko Ruseku se mu roztrhla pravá plocha křídla. Při překrutu letoun D-1-2 nezvládl a zřítil se z výšky 600 metrů. Po dopadu stroje na zem se ozvala daleko slyšitelná rána. Pilot v troskách zahynul. Pohřben je v Lovčičkách na Moravě.

S utrženým motorem přistál bez úrazu

Při zkušebním náletu se stíhacím letounem musel 25. května 1934 na královéhradecké letiště nouzově přistát četař J. Kříž z Leteckého pluku 4. Pilot ve výšce zhruba 200 metrů zjistil, že se mu při provádění cviků utrhla polovina motoru i s vrtulí. Duchapřítomně však začal manévrovat a podařilo se mu přistát bez úrazu. Snesl se klouzavým letem, aniž by poškodil stroj.

Letecké tragédie: Valentová Fanča, Pouchov - zemřela při katastrofě na letišti.


Týž den prováděl na letišti u Věkoš úkolový let ve výšce 100 metrů svobodník Josef Hájek od Leteckého pluku 4 na letounu Š-16. Jednadvacetiletý pilot pocházel z Divce u Hradce Králové. Spolu s ním letěl o čtyři roky starší střelec desátník v záloze Jaroslav Pánek z Šebkovic u Moravských Budějovic. Pánek přijel z místa bydliště absolvovat let u svého pluku, na který měl jednou měsíčně nárok. Už při první zatáčce se ve výšce 600 metrů dostal letoun do vývrtky a zřítil se kolmo do středu letiště. Na zemi se letoun úplně roztříštil. Oba letci zemřeli ještě ten samý den.
Letecké tragédie: Valentová, hrobka Pouchov, 1934.


Při nehodě zahynula i známá plavkyně

Velké vzrušení vyvolala nehoda podplukovníka Miloše Zeleného, zkušeného pilota a zástupce velitele Leteckého pluku 4. Zelený měl katastrofický pád s letounem královéhradeckého Aeroklubu Š-18-komár (OK HAB). Jednalo se o dvousedadlový dvouplošník s výrobním číslem 21. Výmaz letounu se provedl po katastrofě 29. října 1934. Zprávy uvádějí, že dne 17. září 1934, krátce po poledni, vzlétl v tomto letadle pplk. Miloš Zelený spolu se známou hradeckou plavkyní Fanuškou Valentovou. Několikrát obletěli Hradec Králové a po 20 minutách se vraceli zpět na letiště. Při příletu ve směru od Smiřic, ve výšce asi 500 metrů, se letadlo dostalo do vývrtky a ve 13.40 hodin se zřítilo nedaleko trigonometru za letištěm. Pilot s pasažérkou pád nepřežili.

Zprávu o neštěstí ihned dostal velitel pplk. J. Berounský, toho času v Malackách na ostrých střelbách. Okamžitě dorazil do Hradce Králové. Podplukovník Miloš Zelený jako člen aeroklubu, použil letoun klubu. Pohřeb obětí se konal 20. září 1934 za účasti velkého množství lidí. Ostatky Miloše Zeleného byly poté zřejmě pohřbeny v jeho rodišti, pohřební průvod za rakví Fanušky Valentové směřoval přes Velké a Malé náměstí na pouchovský hřbitov, kde je pochována.
Letecké tragédie: Zelený a F. Valentová, Pouchov, 1934.

Bezprostředně po těchto katastrofách letounů vyšel v místním tisku článek o tom, jak vzniká vývrtka, jak se při ní má pilot chovat, a dále o loppingu.

Seriál vzniká za podpory
a. s. Letecké služby Hradec Králové

Historii letectví zaznamenal Zdeněk Doubek. Pro čtenáře upravila Helena Rezková.