Psychický teror. Tak popisují své pocity obyvatelé Ruseku a obcí, které leží poblíž hradeckého letiště. Kvůli probíhajícímu výcviku zahraničních pilotů vrtulníků si stěžují na nesnesitelný hluk.

„Všichni jsou zde velmi nespokojení. Nikdo se nás na nic neptal, v podstatě nás na to ani neupozornil. Přitom nárůst počtu pohybů na letišti byl loni oproti roku 2015 dvojnásobný. Chceme, aby výcvik na helikoptérách skončil," říká Klára Barešová z komise místní samosprávy Ruseku. Počet pohybů se zvýšil ze zhruba dvaatřiceti tisíc na sedmdesát dva tisíc ročně. Místní si stěžují na to, že je hluk obtěžuje ráno, odpoledne, ale i v noci.

Běžný provoz nevadí, ale mohlo by být hůř

„Argument, že žijeme u letiště a musíme počítat s hlukem, je mimo. Moc dobře víme, kde žijeme, a nevadil by nám běžný provoz. Nevadí nám letadla, která přilétnou a odlétnou. S vrtulníky je ten problém, že krouží nad letištěm a v jeho blízkosti, a to i několik hodin denně a klidně tři najednou," vysvětluje Klára Barešová, která upozorňuje, že stížnosti přichází i od obyvatel Lochenic, Skalky, Skaličky, Černožic a Předměřic.

Problém s hlukem si uvědomuje i město. Primátor Hradce Zdeněk Fink tvrdí, že místní lidi chápe.

I proto se město se společnostmi, které výcviky provozují, dohodlo na určitých omezeních – například na omezení počtu letadel při cvičných letech na okruzích v jeden čas.

„Tímto krokem chceme řešit hlukovou zátěž, ale také aspekt provozní bezpečnosti, kdy často dochází k překročení kapacity letištních okruhů. Na každém okruhu by v jednu chvíli mohly být tři vrtulníky na západním okruhu a tři letadla na východním okruhu," uvedl primátor.

Ilustrační foto
Policie zjistila stovky přestupků

Po práci by mělí mít místní klid

Co však lidi zajímá snad ještě víc než počet vrtulníků, je čas, kdy budou nad letištěm a v okolí létat. Město navrhlo, aby výcvikové lety probíhaly na západním okruhu od osmi ráno do čtyř odpoledne – tedy v době, kdy je většina lidí v práci.

Hradecké Letecké služby navíc připravují výběrové řízení na provedení měření hlukové zátěže. „Kromě těchto kroků komunikujeme o situaci s představiteli společností provozujících výcviky. Jejich zástupci jsou si situace vědomi a sami deklarovali určité kroky," uvedl primátor Fink.

Jedna ze společností připravuje přesun vrtulníkového výcviku na letiště v Přerově, druhá přesouvá část svého výcviku na letiště v Hořicích, Novém Městě nad Metují a Jaroměři.

Ilustrační foto
Za smrtí žen v sauně zůstává řada otazníků

Těžký vrtulník už u Hradce nelétá

Některá opatření, která měla hluk zmírnit, byla přijata už v loni v létě. Ukončen byl například výcvik na těžkém vrtulníku Mi-8.

„Velká řada negativních podnětů přicházela zejména na jeho provoz mezi soumrakem a 22. hodinou," uvedl primátor. Upravena byla také provozní doba letiště o víkendech a svátcích.