Je to pár týdnů, co se mezi náměstkem primátora Jindřichem Vedlichem a předsedou Spolku pro kvalitu života Romanem Grymem rozhořel ostrý spor. Důvod? Návrh architekta Oldřicha Semráda, který by po rekonstrukci Velkého náměstí na historickém rynku zachoval 
až 221 parkovacích míst. Právě otázka parkování radnici a spolek ostře rozděluje. Město chce po opravě velkou část míst pro auta zrušit, aktivisté ze spolku naopak bojují za jejich zachování.

Ostrá prohlášení

A právě tento návrh, někdy označován jako varianta „174+47", obě strany rozhádal. Na internetu a v médiích si oba klíčoví muži vyměnili ostrá prohlášení 
o lhaní a překrucování faktů, která nakonec vyústila 
v oficiální žádost o omluvu, kterou spolek zaslal náměstku Vedlichovi. Ten se však za své výroky omluvit odmítl a ve vzduchu tak viselo soudní řízení.

Šéf aktivistů Roman Grym ale nyní říká, že se soudit nehodlá, chce se podle svých slov soustředit na to podstatné - zdárnou rekonstrukci: „Průměrná délka soudních řízení na ochranu osobnosti v České republice je dle statistik 687 dnů. S odvolacím řízením, které se dá předpokládat, dokonce 870 dnů - z čehož plyne, že soudní cesta teď nemá pro zachování života na Velkém náměstí žádný podstatný význam. Naší prioritou je teď veškeré síly soustředit výhradně na podstatu věci - na co nejrychlejší kvalitní opravu hradeckého Velkého náměstí."

Zatímco obě znesvářené strany „válčí", přípravy rekonstrukce náměstí už několik měsíců stojí. Momentálně územní řízení blokuje stále nedořešená námitka podjatosti hradeckého primátora a jeho podřízených, kterou na konci loňského roku podal Spolek pro kvalitu života.

Krajský úřad ji sice v březnu shodil ze stolu, aktivisté však jeho verdikt napadli a konečné slovo tak bude mít až ministerstvo pro místní rozvoj.

Spor trvá více než rok

Aktivisté ze spolku připomínkují městem prosazovanou variantu rekonstrukce Velkého náměstí už dobrý rok.

Loni na podzim zastupitelům předali petici, která kromě rušení parkovacích míst kritizovala také například plánované zmenšení prostoru pro předzahrádky nebo absenci opravy rozbitých podloubí. Proti této petici vznikla nedávno jiná, která pro změnu vyzývá radnici, aby nepodlehla nátlaku jedná skupiny a náměstí, co nejdříve opravila s co nejmenším počtem vozidel. „Plánovaná rekonstrukce je mimořádnou příležitostí pro město, kdy výsledkem může být příjemný, pohledný a reprezentativní prostor pro všechny obyvatele a lákavý cíl turistů," píší v petici s názvem Chceme Velké náměstí, ne Velké parkoviště.