Skeptici se však objevili hlavně v místních částech města kolem aeroprtu. Báli se nadměrného navýšení hluku.

Výprava za hlukem

I proto se v minulých týdnech vypravila suita hradeckých zastupitelů do pražských Kbel, kde již podobná zkušebna funguje. Výsledkem této návštěvy bylo posvěcení projektu ze strany hradeckého magistrátu. „Kbelský provoz nás příjemně překvapil a rozptýlil naše obavy o nadměrném hluku. Hluk tu skutečně je, ale jen uvnitř. Když jsme za plného provozu vyšli ven a prošli se kolem areálu, nebylo prakticky nic slyšet,“ uvedla náměstkyně hradeckého primátora Romana Lišková s dodatkem, že právě tato návštěva zastupitele přesvědčila o tom, aby dali zelenou smlouvě o právu stavby na dva letištní úly, kde by měla do konce letošního roku zkušebna vzniknout.

Krok zástupců Hradce Králové ocenil i generální ředitel společnosti Orbis Avia, která je společně s ČVUT a GE Aviation spoluautorem projektu, Martin Kopáček. „Jsme rádi, že město jako Hradec Králové s našim projektem, který je velmi prestižní, souhlasí,“ uvedl Martin Kopáče podle kterého si investoři Hradec vybrali i kvůli zdejším univerzitám.

Hradec na světovém nebi

„To je pro budoucnost projektu velmi přínosné. Navíc to bude příležitost pro další projekty související s letectvím,“ dodal Martin Kopáč s tím, že „hradecké“ motory by v budoucnu měly pohánět letadla společnosti Textron Cessna. „V této oblasti byl zatím pouze jeden výrobce motorů. Jsem rád, že společnost GE Aviation se vydala tímto smělým směrem a i díky Hradci Králové vznikne na trhu nová konkurence,“ uvedl generální ředitel společnosti Orbis Avia. Podle něj, pokud půjde vše podle plánů, začne zkušebna na hradeckém letišti fungovat v prvních měsících příštího roku.

Unikátní centrum
Evropské centrum vývoje, výzkumu a výroby moderních turbovrtulových leteckých motorů by mělo být jedním z nejmodernějších výzkumných center na světě. Plánované investice se pohybují okolo dvou stovek milionů. Smlouva k vytvoření centra byla uzavřena 27. července 2016 mezi americkou společností GE Aviation a Vládou České republiky. Dalšími patrony plánované výstavby centra jsou společnost Orbis Avia a ČVUT. V budoucnosti by do České republiky měly v rámci celého projektu přijít investice za 10 miliard korun. Testování motorů by mělo probíhat maximálně 20 hodin týdně a mimo noční hodiny. Tím se má předejít navýšení hluku v okolí hradeckého letiště.