VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tichý strážce hlídal nebe. Experti testují novou generaci radarů

Hradec Králové /FOTO/ - Neodhalitelnost radarů, sledování malých letadel nebo objektů nízko letících. To jsou hlavní výhody nových pasivních radarů, které experti pod záštitou NATO testují na třech letištích – v Hradci Králové, Jaroměři a Chotči, kde je rozmístěno několik systémů z České republiky, Norska, Polska a Německa.

4.9.2014
SDÍLEJ:

Pasivní radar Tichý strážce na letišti v Hradci Králové.Foto: Deník/ Ondřej Littera

„Nikdo o nás neví, že monitorujeme vzdušný prostor, protože radar nic nevysílá. Oproti primárním radarům detekujeme malé cíle i letadla v nízkých výškách," vysvětlil Vojtěch Stejskal z firmy ERA, která na cvičení představuje svůj radar Tichý strážce. Výhodou tak je, že v případě konfliktu nemá šanci nepřítel radar vyhledat a zničit. Na nebi se ve středu objevily malé letouny typu Cessna ale také vojenské Gripeny či L159. „Malá letadla jsou v poslední době největší hrozbou, nejsou totiž na klasickém primárním radaru vidět. Můžete také lehce ohlídat nějaké shromáždění lidí proti útokům bezpilotních letadel," dodal Stejskal.

Cílem cvičení je ukázat, že nastupují nové moderní technologie, které by v krátkém čase mohly doplnit stávající. Na světě je zatím jen pár firem, které pasivní radary dovedly do funkčního stavu.

K odhalení letadla stačí radarům rozhlasové či televizní vysílání

Hradec Králové - Radary, které experti testují na východočeských letištích, by jednou mohly mít využití při vojenských misích, ostraze hranic nebo při ochraně strategických objektů či obyvatelstva před teroristickým útokem.

Pasivní radar Tichý strážce na letišti v Hradci Králové.Vidí i neviditelné

„Naše radary umí na obloze najít také takzvané neviditelné letouny. Ty totiž například vychylují paprsek primárního radaru, který je pak nevidí," uvedl Vojtěch Stejskal z firmy ERA.

Na nové pasivní radary jsou ale i neviditelná letadla krátká. Nepotřebují totiž oproti klasickému radaru pracovat s odrazem vlastního signálu, ale mohou pouze parazitovat na rozhlasovém nebo digitálním televizním vysílání v okolí, které mu vlny pro odraz nevědomky poskytují.

Pokud by bylo veřejné vysílání vypnuté, experti pracují na alternativě, kdy systém doplní vlastní, vhodně rozmístěné vysílače.

Podle odborníků v současné době funguje několik pasivních demonstračních radarových systémů, které se stále zdokonalují.

„Nyní pracujeme na tom, aby se stávající primární radiolokátory doplnily o novou technologii," dodal Stejskal.

Na letišti sledovali cvičení samozřejmě také zástupci české armády. „Do budoucna směřujeme k tomu, že chceme sfúzovat možnosti pasivních a aktivních systémů dohromady. Nové systémy by měly při menších finančních nákladech přinést lepší výsledky," vysvětlil Vlastimil Vašíček z Odboru vojskového průzkumu a elektronického boje Armády České republiky.

Cvičení radarových systémů pro účely protivzdušné obrany má za úkol ověřit výsledky dosavadního výzkumu, které odborníci prozatím dosáhli. Zjištění budou poté analyzovat.

Autor: Jan Pruška

4.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Luční bouda

Tam, kde sténají Paroháči. Pivovar se Sněžkou v zádech

Simona Stašová křtila v Zoo Dvůr Králové gepardí mláďata
19

Rychlý a Střela. Mladé gepardy pokřtila Stašová

Cestu ke Stříbrnému rybníku čeká další etapa rekonstrukce

Hradec Králové - Další dopravní omezení čekají na řidiče jedoucí z Hradce Králové směrem na Malšovu Lhotu. Důvodem bude další etapa rekonstrukce, která začne v pondělí 7. srpna a naváže na opravený úsek ulice Úprkova z minulého roku.

Kvintet se chystal v Krkonoších na francouzský festival

Královéhradecko, Vrchlabí - Dvaadvacátý ročník Vrchlabského hudebního léta pokračoval druhým koncertem klasické hudby opět v klášterním kostele sv. Augustina.

V Hostinném začínají stavět autobusové nádraží

Královéhradecko, Hostinné - V pátek odstartovala v Hostinném dlouho očekávaná výstavba autobusového nádraží.

Jednou za rok zběhnu jako zatoulaný pes

Královéhradecko, Nová Paka /ROZHOVOR/ - Rakouský ultracyklistický maraton v délce 1000 kilometrů s převýšením 17 000 metrů je limitován časem 56 hodin. O něm Dal Polman z Nové Paky přemýšlel jako o velké výzvě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení