Vedle deklarovaného úmyslu posunout uvažovanou druhou kolej směrem k tenisovým kurtům přišla na přetřes i dávno uvažovaná a později zavrhlá varianta odklonit koleje za Březhradem a před Hradcem Králové je „napárovat" vedle již existující tratě směřující do krajské metropole z Prahy.

„Tímto tahem by vznikl jeden hlukový koridor. A to v místech, kde se stejně do budoucna uvažuje o dálničním přivaděči. Tím pádem by všechny tři komunikace šly do sebe a nenapáchalo by to tolik škody," míní předkladatel návrhu Jiří Pešl, kterému po jeho slovech tleskal zcela zaplněný sál hospody U Jelena, kde se konala schůze spolku Kaštanka.

„Uvedený návrh by znamenal zásadní změnu a vrátil by záměr zdvoukolejnění železniční tratě v úseku Opatovice nad Labem - Hradec Králové na začátek," uvedl náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Podle Jiřího Pešla by svedení vlaků na pražskou větev kolejí mělo i přidanou hodnotu v podobě vlastnicky nezatížených pozemků, kde by se na místo kolejí dal položit asfaltový koberec a vlaky by nahradili cyklisti.

„Právě cyklostezka by byla tou pomyslnou třešničkou na dortu. A to v době, kdy se pozemky a plánování vykupují a projektují tak, jak se vykupují," uvedl Pešl.

Přesunutí problému

Jedinou vadou na kráse tohoto smělého plánu je, že by se jeden „horký brambor" hodil jen o kousek dál, tedy lidem v Kuklenách.

„Každý plán se vždy někoho dotkne, ale v navrhované variantě by se nejednalo o tolik lidí. Navíc by se tu dalo více tlačit na investice a vlaky v této oblasti by mohly například jezdit v tubusu. Tak jako třeba v Praze na Černém mostě,"  minimalizoval  obavy ze vzniku dalšího spolku Jiří Pešl.

Smělý „staronový" plán se líbí i primátorovi města Zdeňku Finkovi, který setkání spolku Kaštanka navštívil a zapojil se do debaty ohledně zdvoukolejnění tratě z Hradce Králové do Pardubic. „Jsem rád, že tato iniciativa vznikla. Její plány jsou z mého pohledu správné a líbí se mi. Budu je dál podporovat," uvedl první muž hradecké radnice, který se ztotožnil i se novou ideou propojení tratí. „Moc by se mi to přemístění tratě líbilo, ale boj se státem je strašně těžký," dodal primátor.

Těžko prosadit

Jeho slova o těžko realizovatelném plánu potvrzuje i jeho náměstek Jindřich Vedlich: „Návrh by vyžadoval opětovné zpracování studie proveditelnosti a její schválení Ministerstvem dopravy. Realizace záměru by nebyla časově uskutečnitelná v rámci Operačního programu doprava II, nebylo by zajištěno financování stavby. Současně se připravuje zdvoukolejnění železniční tratě ve směru na Velký Osek. Při souběhu obou tratí by byl společný úsek čtyřkolejný, což je v zastavěném území města prostorově nerealizovatelné. Návrh by vyvolal rozsáhlé zábory pozemků a nemovitostí soukromých vlastníků. Vhodnější je rozdělení železniční dopravy na dvě dvoukolejné tratě."

Přimknutí k pražské trati by se také zvětšila délka železniční tratě a nebylo by možné dosáhnout požadované rychlosti 160 km/h. Prodloužila by se také doba cesty mezi krajskými metropolemi, což je jeden z důležitých cílů, kvůli kterých se druhá kolej staví.

„Návrh bohužel odpovídá současné situaci okolo dopravních staveb, kdy si většina občanů uvědomuje jejich nezbytnost a volá po jejich realizaci, ale chce dopravní infrastrukturu pouze využívat a není ochotná nést omezení z ní vyplývající. Jako vhodnější vidím diskusi o eliminaci negativních účinků záměru zdvoukolejnění," zakončil Vedlich.