Cestování se zadrhlo. Vrátí se mu lesk?
Jedním z hlavních uživatelských výdobytků polistopadového vývoje je pro většinu lidí možnost cestovat. A to nejen po sousedních zemích, ale také po těch výrazně vzdálenějších. Koronavirová krize však právě tomuto fenoménu zasadila poměrně zásadní ránu. Že jsou některé země nedostupné a při návratu z dalších zemích musíme do karantény, je jen začátek problému. Pojďme ještě chvíli věřit, že se toto změní s objevem nějaké vakcíny nebo funkčního léku.
Dalekosáhlejším problémem může být zásadní proměna kondice letecké dopravy, bez níž je moderní cestování nemyslitelné.
Pozor na letenky
Podobně jako restauratéři také letecké společnosti přišly ze dne na den o 90 a více procent svých běžných tržeb. Jakmile se nejtužší restrikce začaly rozvolňovat, začaly se také objevovat nabídky až směšně levných letenek. Z Vídně či Berlína bylo možné koupit letenku na jih Evropy za 10 eur, a ačkoli zpět letenka vyšla i na trojnásobek, pořád šlo o cenu nadmíru výhodnou. Až podezřele, což se nyní stále více ukazuje.
Leteckým společnostem se totiž přes nízké ceny nedaří naplňovat kapacity letadel a svorně ruší jeden let za druhým. A to často i měsíc a půl dopředu. Platí to také pro letenky, které si cestovatel přesunul již z březnových či dubnových termínů. Aerolinka vám slušně napíše, že let byl zrušen (v horším případě jen jeden let, nikoli oba) a že máte spoustu možností, jak nyní postupovat. Můžete si letenku znovu přesunout až na příští rok, můžete si nechat vystavit voucher opět platný až do příštího roku. Jen žádost o vyplacení peněz se příliš nedoporučuje, protože aerolinky jsou nyní strašně zatížené žádostmi o vratku peněz, tak to vyřizují nad rámec běžných termínů.
Bohužel to skoro vypadá, jako kdyby aerolinky vybíraly peníze od lidí a splácejí jimi své aktuální závazky a systém voucherů jim k tomu poměrně dost nahrál.
Krize důvěry
Tento systém je udržitelný ještě nějakou dobu, dlouhodobě ale ne. Lidem přestane být poměrně brzy jedno, že ve voucherech mají desítky tisíc a začnou se logicky sami sebe ptát, jestli si je vůbec někdy dokážou vybrat. Vůbec nikdo pak raději ani nespekuluje, co se stane s vouchery společnosti, která by případně zkrachovala. Jen pro pořádek rovnou přidejme, že v takovém případě nemá žádnou cenu ani pojištění, kterým se jinak ohánějí všichni prodejci letenek.
Je tedy pravděpodobné, že se letecká doprava změní. Cena letenek přestane být hlavní hledisko a důležitější bude důvěryhodnost. Kupci bude jedno, že do Londýna poletí za 5 tisíc namísto stávajících 900. Hlavně když bude mít jistotu, že skutečně odletí, nebo dostane své peníze zpět.
Která z aerolinek to pochopí první, bude mít šanci se dostat na výsluní.