Procentuálně je vítězem pětiletá Škoda Scala s nárůstem 84 %. Na opačném konci žebříčku Dacia Sandero, které bylo v březnové inzerci o 49 % méně než před rokem. Vyplývá to z meziročního srovnání indexu ojetin webu TipCars.com. Ten porovnává nabídku nejoblíbenějších ojetých vozů v kategoriích kombi, SUV, hatchbacků a malých aut.

„Index nejoblíbenějších ojetin ukazuje, že pětiletých aut přibývá, zatímco pozice desetiletých mírně oslabuje,“ říká Marek Knieža z webu TipCars.com.

„Dobrou zprávou pro zájemce o koupi ojetiny je, že meziročně došlo k poklesu průměrné ceny napříč všemi kategoriemi. Smířit se ovšem musí s vyšším číslem na tachometru. Tipem pro prodávající jsou malá auta. Na trhu jich oproti loňskému březnu o třetinu méně, ale mají o třetinu více najeto.“

Kombíky: rostly pětileté i desetileté

Mezi pětiletými kombíky došlo k meziročnímu nárůstu inzerátů o 34 %. To je největší zisk mezi všemi sledovanými kategoriemi Indexu ojetin. Průměrná cena oblíbených rodinných variant oproti loňskému březnu spadla o necelých 8 % na průměrných 346 942 korun.

Naopak kilometrový průběh je vyšší o 12 000 km, březnový průměr je 119 863 km.

Vespa GTS 300: nejsilnější vosa si troufne i na dálnici, krása a styl zůstává

Nejvíce nabídek přibylo oproti březnu 2023 u modelu Škoda Octavia. Procentuálně byl nárůst nejzřetelnější u kombíků Ford Focus, Hyundai i30 a Škoda Octavia. Do záporných čísel šel pouze Volkswagen Passat s hodnotou - 3,14 %.

Mezi desetiletými vozy jsou kombíky jedinou kategorií, která rostla. Počet nabídek se meziročně zvýšil o 3,6 %. Pomyslným vítězem byla Octavia se ziskem 23,7 %. O stejnou hodnotu, ale do mínusu šel naopak Peugeot 308. Francouzské kombi bylo na druhou stranu jediné, které mělo v březnu 2024 průměrně nižší nájezd než loni.

Průměrná cena ojetin na našem trhu v roce 2024.Průměrná cena ojetin na našem trhu v roce 2024.Zdroj: Zdroj: TipCars.com

SUV: Starý Duster si lidé drží doma, nový pouští do světa hodně ojetý

Index pětiletých SUV vykázal v březnu 18% meziroční zisk v počtu inzerátů. Jedničkou v růstu se stal Hyundai Tucson s 69 %, následovaný Škodou Karoq (+40 %) a Dacií Duster (+20 %). Rumunsko-francouzský model také vyniká největším poklesem ceny a nárůstem udávaných kilometrů. S hodnotami 320 349 Kč a 74 107 km se jedná o změnu o 8,5 %, resp. 64,7 %.

Tuto siluetu bude mít i sériové provedení Škody Elroq.
Nová éra ve Škodovce: od teď představí už jen elektromobily a facelifty

Desetiletých SUV bylo v březnové nabídce o 12,7 % méně než před rokem. Nejvíce ubylo ojetých Dacií Duster a Fordů Kuga, naopak o 29 % se rozrostla paleta modelů Hyundai Tucson. Trojice těchto vozů si na druhou stranu nejlépe držela cenu. Ta meziročně poklesla o necelá 4 % procenta na 200 a 300 tisíc korun u Dacie a Fordu, resp. 380 000 Kč u Hyundaie. Průměr za kategorii byl přitom mínus 7 %. Rekordmany byly modely Škoda Yeti a Kia Sportage s 10% ztrátou.

Hatchbacky: Scala má více inzerátů, ale i kilometrů, Focus drží cenu

Výběr pětiletých hatchbacků byl v březnu meziročně pestřejší o 25 %. Absolutním rekordmanem byl model Škoda Scala. Připsal si nejvyšší nárůst inzerátů (+84 %) i největší pokles ceny (-12 %). První byl také v oblasti uváděného nájezdu. Průměrná hodnota na tachometru stoupla z loňských 51 197 km na letošních 86 419 km. To je změna o 72 % a absolutní rekord napříč březnovým Indexem ojetin.

Alfa Romeo Junior (dříve Milano)
Alfa Romeo přejmenovala nový model. Název Milano si "podal" italský ministr

Pomyslným vítězem kategorie je Hyundai i30, který si udržel cenu kolem 353 000 Kč (+0,36 %) navzdory 45% nárůstu průměrného nájezdu (nově 70 583 km).

Mezi desetiletými hatchbacky došlo k meziročnímu poklesu nabídky o 7 % díky úbytku modelů Škoda Rapid, Kia Ceed a Hyundai i30. Desetiletý Ford Focus je druhým a posledním autem březnového Indexu ojetin, u něhož změna průměrné ceny zůstala v kladných číslech. O 2000 Kč, resp. 1,1 % stoupla na 219 686 Kč.

Malá auta: nabídka řídne, cena klesá, kilometry rostou

Index pětiletých malých aut odráží situaci na trhu s novými vozy. Nová auta jsou dražší a je jich méně. Majitelé si je jako ojetiny drží delší dobu. Jejich nabídka meziročně prořídla o 31 %. Ačkoliv měly najeto o 31 % více, jejich cena klesla o necelých 10 % na průměrných 265 515 Kč.

Snímek z videa Gymkhana.
Dvě a půl hodiny Gymkhany. Jak Ken Block ovlivnil automobilovou kulturu

Nejvíce kilometrů si meziročně připsal Volkswagen Polo. Oproti březnu 2023 měl letos s průměrem 62 724 km o 51,5 % více. Nejmenší finanční ztrátu měl Hyundai i20. Meziročně se jeho cena snížila o 0,5 % na 248 427 Kč, ale nájezd stoupl o 32 % na 59 250 km.

Malá auta jsou jediná kategorie Indexu ojetin, kde je v nabídce více desetiletých aut než pětiletých. Ale také zde je patrný meziroční úbytek inzerátů – konkrétně 10 %. Naopak průměrná cena a kilometry se mezi březny 2023 a 2024 prakticky nezměnily.