V Pardubickém kraji pojišťovna takových událostí eviduje 116, z toho nejvíce jich bylo na Chrudimsku – 44. V prvním čtvrtletí letošního roku řidiči v kraji nahlásili pouze sedm střetů se zvířaty. Jeden z posledních případů se stal v úterý na Hlinecku, kdy pod nákladní auto ze Svitav vběhl do jízdní dráhy srnec. Ten na místě zemřel, na automobilu vznikla škoda za více než 40 tisíc korun.

V Královéhradeckém kraji přišli nahlásit nehodu se zvířaty 104 řidiči, nejvíce jich bylo na Jičínsku – 26. Letos od ledna do konce března zaevidovala Česká pojišťovna v kraji 18 událostí .

V poslední době těchto nehod ubylo. Významně tomu napomohla teplá zima, kdy zvířata nemusela bloudit přes frekventované komunikace za potravou.Na přelomu března a dubna jsou motoristy nejvíce ohroženými zvířaty obojživelníci na svých jarních tazích, zejména žáby, jichž zahynou stovky. O pár měsíců později to budou ježci.

„Takové střety se živočichy řidiči ani nehlásí. Minimální škodu na vozidlech, která obvykle nepřesáhne spoluúčast havarijního pojištění, způsobují i větší zvířata, jako jsou zajíci, lišky a jezevci. Do statistik České pojišťovny se dostanou obvykle až srážky s vysokou a černou zvěří,“ tvrdí Radim Nekov, ředitel likvidace neživotního pojištění ČP.

Zatímco dříve docházelo k 90 procentům případům srážek se zvířaty na lesních cestách, dnes je tomu jinak. Podle zoologů srnci i divočáci změnili své zvyky a postupně se z nich stávají zvířata polní. Například velmi oblíbeným stanovištěm divokých prasat jsou kukuřičná pole. Tam by si řidiči měli dávat pozor. A také by měli počítat s tím, že srny a divočáci žijí ve stádech. Pokud přes silnici přeběhne jedna srna nebo divočák, s největší pravděpodobností je budou následovat další.

„Pokud divoce žijící zvíře zaviní dopravní nehodu, doporučujeme řidičům nahlásit událost Policii České republiky, která sepíše záznam o nehodě a vyloučí jízdu řidiče pod vlivem alkoholu. Motoristé se pak vyhnou případným nepříjemnostem při likvidaci,“ doplňuje Radim Nekov.
Pokuty se motoristé bát nemusí. Pojišťovny se někdy setkávají s tím, že jim řidiči svůj „úlovek“ přivezou až do pojišťovny (viz foto) právě z obavy, aby likvidátor uvěřil, že šlo o nehodu se zvířetem.

Má–li policejní protokol, není důvod k obavám. Mrtvá zvířata po nehodách, kterých je až čtvrtina všech plánovaných ročních úlovků myslivců, ač neskonala v jejich rukou, budou řádně nahlášena a odevzdána. „Řada řidičů ani netuší, že se ponecháním si sraženého zvířete vlastně dopouštějí trestného činu pytláctví,“ dodal Radim Nekov z České pojišťovny.