V Česku je registrováno téměř 6,3 milionu osobních automobilů. To představuje více než jeden vůz na každé dva obyvatele včetně dětí. Zaparkované řady aut lemují téměř každou ulici v zemi. Významně tak ovlivňují estetiku veřejného prostoru. Jaký je to pohled?

Malíř by si na jeho znázornění většinou vystačil se třemi barvami. Více než polovina tuzemského vozového parku má karoserii, která by na černobílé fotce vypadala stejně jako na té barevné. Nejoblíbenější jsou šedé, respektive stříbrné odstíny. Zdobí necelých 29 procent českých aut.

Šedá na piedestalu zůstane i v nejbližší budoucnosti. Z údajů Svazu dovozců automobilů vyplývá, že její podíl mezi novými vozy byl loni ještě o něco vyšší. Ohrožená je ovšem druhá příčka modré barvy, která má aktuálně podíl 17,8 procenta. Na její místo se dere bílá. Bílý byl totiž v roce 2022 každý čtvrtý nový vůz. Také černá barva je aktuálně o něco oblíbenější než červená.

Podobné trendy panují i na trhu ojetých aut. „Většina poptávaných ojetin v síti autocenter AAA Auto má méně nápadné barvy karoserie. Data z posledních let ukazují posilující zájem Čechů o různé odstíny šedé (24,1 %), bílou (18,7 %) a černou (15,6 %),“ potvrzuje generální ředitelka skupiny Aures Holdings Karolína Topolová.

Nákup automobilu. Ilustrační snímek
Prodeje nových vozů jsou nejhorší za devět let. Na auta se čeká i měsíce

Stejné trendy panují i na Slovensku a v Polsku, kde firma také působí. „Podobně jako design aut se sjednocují i jejich nejčastější barvy,“ glosuje Topolová. Zákazníkům podle ní zužující se paleta barev nevadí, protože si uvědomují, že vůz výrazné barvy se jako ojetý hůře prodá.

Třetina je Škoda

Pestrost vozového parku tvoří vedle barev také značky aut. Česku tradičně vévodí domácí Škoda. Mezi všemi vozy i mezi auty prodanými loni tvoří škodovky přibližně 32 procent. Na Mladoboleslavsku, kde se vyrábějí, to je dokonce 48 procent.

Výrobní závody ostatních automobilek přitom žádný takový silný regionální efekt nemají. Podíl vozů značky Hyundai v okrese Frýdek-Místek je podobný jako jinde v republice, ani Toyota nijak výrazně nepromlouvá do skladby aut na Kolínsku.

Z povinného ručení řidiči hradí nejen škody na majetku, ale také újmy na zdraví
Řidiči na povinném ručení přeplácejí tisíce. U starších aut má cena klesnout

Větší roli tak hrají úspěšní prodejci. Například nejvíc peugeotů najdeme na Příbramsku. „V Příbrami máme jednoho z našich prvních koncesionářů, společnost Auto Černý,“ vysvětluje Radka Matthey, mluvčí tuzemského zastoupení Peugeotu. Za úspěchem příbramského autosalonu podle ní stojí jak péče o zákazníky, tak menší konkurence.