Tak letitá auta jako v Česku brázdí evropské silnice už jen na několika málo místech. Starší vozový park mají v Unii pouze Litevci, Estonci a Řekové s Rumuny.

A situace v Česku se v posledních letech nelepší. Naopak. Osobní auta nahlášená v registru jsou čím dál starší. Za posledních deset let se jejich „věk“ zvýšil skoro o tři roky, nyní jim je v průměru více než patnáct let.

Do značné míry je to způsobeno dovozem letitých ojetin z ciziny. „Průměrné stáří importovaných ojetých automobilů s první registrací v České republice se dlouhodobě udržuje okolo vysoké hodnoty 10,5 roku a stejně tak je tomu v prvním čtvrtletí roku 2022,“ uvádějí experti poradenské společnosti PwC v čerstvé analýze pro Svaz dovozců automobilů.

Více než pětina dovezených vozů pak byla vyrobena dokonce před více než patnácti lety.

Nová auta nejsou…

Problém je i v tom, že pokud by si chtěli tuzemští řidiči pořídit vůz zcela nový, museli by na něj trpělivě čekat. „Automobilový průmysl na celém světě trápí nedostatek komponentů, následkem čehož prakticky všechny automobilky omezily svoji výrobu,“ uvádějí experti PwC ve zmíněné analýze.

„V důsledku toho došlo ke značnému prodloužení dodací doby nových automobilů – čeká se v mnoha případech déle než rok, což negativně ovlivňuje počet registrací,“ dodávají.

A tak zatímco v předcovidových letech podíl ojetin z ciziny na všech nově registrovaných vozech činil kolem čtyřiceti procent, v prvním kvartálu letošního roku to bylo už 48 procent.

Tedy téměř každý druhý vůz, který začal jezdit po tuzemských silnicích, zažil svá nejlepší léta za hranicemi.

… a stará zdražují

Nedostatek nových vozů a dlouhé čekací doby vedou k tomu, že zdražují i ty ojeté. Například pět let stará Škoda Octavia se podle Českého statistického úřadu prodává v průměru za více než 358 tisíc korun. Před rokem autobazary tento model nabízely průměrně za 311 tisíc korun.

Devítiletá fabie vyjde v průměru na 151 tisíc, v březnu 2021 na ni kupcům stačilo 130 tisíc korun.

O poznání více než loni zaplatí zájemci také v případě dalších ojetin, v průměru zdražily podle statistiků o více než desetinu. Cena starších aut tak rostla za rok zhruba dvakrát rychleji než vozů nových.