Do konce roku zmizí z ulic ve středu města téměř stovka reklam, vizuální smog chtějí omezit také v prostorách kolem hlavního nádraží. „Všechna omezení jsou akorát způsobem, jak nás víc kontrolovat,“ stěžovala si v pondělí mladá podnikatelka Alžběta Karnethová.

Hlavním cílem je podle náměstka brněnské primátorky Petra Hladíka zajištění příjemného a čistého prostředí. „Nejdřív odstraníme reklamy ze zábradlí a mostů. Další regulaci plánujeme v okolí hlavního nádraží. Nevhodně umístěná či graficky agresivní reklama je výraznou součástí vizuálního smogu, který zhoršuje podobu veřejného prostoru. Ta má zásadní dopad na kvalitu života obyvatel,“ vysvětlil Hladík.

V Rakvicích po více než sto letech otevřeli pamětní schránku uloženu v kupoli tamní kostelní věže.
OBRAZEM: Ve věži rakvického kostela se skrývaly cenné listiny a dokumenty

Posouzení, zda jsou propagační materiály součástí nevhodné reklamy nebo nikoliv, je však mnohdy takřka nemožné. „Neumím si představit, jak by úředník rozhodoval, která reklama produktu a služeb už je či není vizuálním smogem. Nejlepší by byla inspirace ze zahraničí. Ideálně v západních zemích, kde je toto téma odzkoušené v praxi,“ reagovala generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků Eva Svobodová.

Raději sociální sítě

Zároveň doplnila, že je v případě menších firem lepším řešením využití sociálních sítí a online komunikace. „Za velmi výhodných finančních podmínek lze tímto způsobem oslovit velkou skupinu potenciálních zákazníků, například prostřednictvím facebooku,“ podotkla Svobodová.

Do mapování stavu reklamy se zapojila také Kancelář architekta města Brna. Majitelé obchodů a provozovatelé venkovní propagace se v městské části Brno-střed musí řídit speciálním manuálem z roku 2018. „Díky manuálu se na území městské části povedlo nejen do jisté míry regulovat reklamu ve veřejném prostoru, ale také zrekonstruovat několik výkladů, které požadavkům odpovídají,“ konstatoval vedoucí oddělení Projektů veřejného prostoru a soutěže Michal Doležel.

Matiční ulice v Ústí nad Labem.
Ústí plánuje koupit další dům v Matiční ulici. Chce předejít problémům

Omezit neodpovídající reklamu se společně s Brnem rozhodli Znojemští. Tamní podnikatelé mohou požádat o městskou dotaci na propagaci, která nenaruší vzhled budov. „Peníze lze použít na návrh reklamního označení a náklady spojené se zhotovením,“ uvedla znojemská mluvčí Soňa Bystřická.