Třiadvacetiletá studentka Fakulty textilní Technické univerzity v Liberci Petra Doubková ráda běhala a užívala si hlavně vícedenní závody, kdy se spalo ve stanech a panovala skvělá atmosféra. Už v tu dobu si říkala, že by ocenila prací prostředek, který se vejde do batohu, bude lehký a nikde nic nevyteče. Myšlenku přetavila v realitu a stvořila tak prací papírky EcoHaus.  

„Skoro nic neváží a člověk s nimi ušetří hodiny mravenčích prací. Ať už to je namáhavé nošení těžkého balení prášku, dávkování, nebo uklízení vylitých gelů a rozsypaného prášku po celé místnosti. Navíc se plně rozpustí během pár vteřin, takže jsou vhodné i na ruční praní,“ vyjmenovala klady Doubková s tím, že složení obsahuje pouze pár složek a zásadně netoxických. Jeden papírek vystačí na sedm kilogramů prádla a jeho účinnost je podle jeho tvůrkyně srovnatelná s běžnými pracími prostředky „Také jsme zcela proti testování na zvířatech,“ zdůraznila. 

Želva bahenní.
Vyprošťování kuny či želva v Jizerkách. Záchranná stanice Archa trhala rekordy

Nedávno ji samotnou šokovalo zjištění, jak obrovská míra zátěže oxidu uhličitého je ročně vyprodukována pouze za drogerii do domácnosti, a kolik plastů skončí v koši pouze z obalů. V Čechách se číslo pohybuje v desítkách tisíc tun plastového odpadu ročně, do oběhu se vrátí jen drtivá menšina. „To, jakým způsobem může tato alternativa praní ročně ušetřit emise uhlíku, je neuvěřitelné. Samotný výrobek je o 98 % lehčí než běžné prací prostředky a tím se zároveň snižuje i znečištění ovzduší dopravou,“ podotkla. 

Revoluční praní Petry Doubkové na HitHitu

Stěžejní roli nyní hraje fakt, zda se podaří vybrat cílová částka na HitHitu, kde tvůrkyně EcoHausu založila kampaň. Cílovou částku stanovila na 450 tisíc korun, která pokryje nákladnou výrobu a umožní její odstartování. „Současně si uvědomuji, že s uvedením nového výrobku na trh je potřeba trochu více času, aby zákazník mohl poznat, jak prací papírky fungují a vytvořit si k nim důvěru. Přece jen je to něco jiného, co většina zákazníků nezná,“ dodala Doubková. 

Odměny se snažila vytvořit tak, aby si mohl vybrat každý zájemce. Prací papírky si mohou lidé zakoupit jednak pro sebe či své blízké, tak i jako poděkování složkám Integrovaného záchranného systému. „V dnešní době mohou lidé společně s námi poděkovat těm, co s láskou pomáhají, a právě proto jsme do kampaně zařadili i tuto odměnu. Pokud si ji vyberou, určitě budou mít radost z toho, že obdarovaný jim bude moci poděkovat. Přiložíme totiž k balení ručně psaný vzkaz, na kterém tyto údaje budou,“ přiblížila zajímavou odměnu tvůrkyně EcoHausu. 

Blanka Kučerová.
Jsem ráda, že se děti podle nás učí a cestují, říká vydavatelka omalovánek

Po úspěchu by ráda prací papírky nabídla tematicky zaměřeným e-shopům a prodejnám. Chce poukázat na to, že i malé věci mohou mít velký význam. „V budoucnu plánuji rozšířit nabídku o univerzální čisticí prostředky, aviváž v papírku a další novinky, třeba míchání nových vůní či bezparfémovou verzí pracího prostředku i pro alergiky,“ nastínila plány liberecká studentka. 

Se svým nápadem Petra mimo jiné uspěla v soutěži Start-up TU, kterou organizuje sedmým rokem Student Business Club. Odnesla si nefinanční odměnu ve výši 25 500 korun od Libereckého podnikatelského inkubátoru Lipo.ink. Navíc získala skvělé ohlasy, dokonce rozdala všechny prototypy a našla si tak několik budoucích zákazníků, kteří si nemohou její prací papírky vynachválit. „Soutěž je platformou, kterou podporujeme u studentů napříč univerzitou podnikavost. Podle projektů letošního ročníku i ročníků předchozích soudím, že to funguje velmi dobře, a to mě těší ze všeho nejvíce,“ sdělil děkan Ekonomické fakulty TUL Aleš Kocourek.