Na tradiční nedělní podvečery s ligovým fotbalem mohou v Hradci Králové zapomenout. Minimálně v podzimní části sezony se pojede podle svazového plánu. Ten zní? Co nejvíce utkání nahustit do sobotního odpoledne a ty pak podrobně rozebrat v televizním studiu. Podobně jako v Německu.

Celá akce se zatím míjí účinkem, odpovídající výstup ze sobotních zápasů chybí. Na nefungující projekt doplácejí nižší návštěvností samotné kluby. V Hradci Králové rozhodně.

„Není to jen o nás, stěžují si i jinde. Rozhodně v tom nejsme sami," říká hradecký generální ředitel Richard Jukl.

Poslední tři
ligové sezony

Úvodní tři kola:
2011/12 - průměr 6018 diváků
(Žižkov 5820, Liberec 7200, Příbram 5036 – všechno neděle)

2012/13 - průměr 4243 diváků
(Jablonec 3959 – pátek, TV přenos, Jihlava 3650, Ostrava 5120 –   oba neděle)

2014/15 - průměr 3841 diváků
(Teplice 4040 – sobota, Mladá Boleslav 4360 – neděle, Slovácko 3125 sobota).

V čem je hlavní problém? Ve změně tradičních dnů a časů výkopu utkání a s tím související viditelný pokles návštěvnosti.

Fanoušci v Hradci Králové byli zvyklí chodit na fotbal v neděli od 17 hodin, od letošní sezony musejí přetrpět sobotní časy. Čtyři z pěti úvodních domácích zápasů odehrál nebo odehraje Prokopcův soubor v sobotu. Ten proti Jablonci (27.9.) dokonce od 15 hodin!

K tomu si připočítejte konkurenci nižších soutěží, které se v Královéhradeckém kraji hrají v drtivé většině v sobotu. Jedná se o více než 50 zápasů na různých úrovních. Méně lidí na prvoligovém fotbale je logickým vyústěním situace.

To dokumentuje i návštěvnost na prvních třech domácích utkáních v posledních třech ligových sezonách, kdy se hrálo ještě v neděli (viz tabulka). Oproti sezoně 2011/12 je průměrný úbytek fanoušků na jedno utkání o 2177 diváků, oproti ročníku 2012/13 o 402 diváky. „Je to alarmující číslo," hrozí se Jukl.

On sám s tím těžko něco zmůže. O přesných termínech jednotlivých zápasů se rozhoduje bez něj, kluby je neovlivní. Hlavní slovo mají svaz a televizní společnosti.

Jaké faktory ovlivňují návštěvnost?
1. VýsledkyKdyž vítězíte a jste na špici tabulky, fanoušky nalákáte. V opačném případě mají k návštěvě o důvod méně.
Jak je to v HK: 1 výhra, 3 remízy, 2 prohry. Na nováčka slušný start. Tady problém není.

2. TermínySvaz se rozhodl pro změnu. Co nejvíce zápasů nacpal do soboty, aby se posléze v televizním studiu České televize mohla jednotlivá utkání rozebrat. Jako vzor posloužila Bundesliga. Zatím to ovšem nefunguje.
Jak je to v HK: Po léta byla dogmatickým termínem neděle 17 hodin. Letos sehrají, či sehráli „votroci" čtyři z úvodních pěti domácích zápasů v sobotu. Proti Jablonci je výkop dokonce už v 15 hodin! To je silně nevyhovující termín.

3. Atraktivita hry a soupeřůNa holomajznu přijdou jen skalní fanoušci, fajnšmekři chtějí vidět pohledný fotbal, nasazení, souboje a branky. Když jim pochoutky hráči naservírují, přijdou zase. Návštěvy rostou  i s věhlasem soupeře. Sparta se Slavií lákají mnohem více než Jihlava s Českými Budějovicemi.
Jak je to v HK: Vysoká kvalita. Všechna domácí utkání v letošní sezoně měla nadprůměrnou fotbalovou úroveň. Stížnosti nejsou na pořadu dne. Na druhou stranu superatraktivní rival pod Bílou věž ještě nepřijel.

4. Nižší soutěžeNejvětší hustota utkání ve výkonnostním fotbale je v sobotu odpoledne.  Je to logické. Uprostřed víkendu si na vesnici po zápase dáte pivko, zhodnotíte zápas, posedíte. Druhý den nemusíte do práce. V neděli je to už problém.
Jak je to v HK: Tento víkend se v sobotu hraje v krajských soutěžích dospělých 21 zápasů, k tomu 15 utkání mládeže. V okresních ligách koliduje se zápasem Hradec – Jihlava dalších 15 duelů!

Jukl: Úbytek diváků je alarmující

Hradec Králové /ROZHOVOR/ - Návštěva na posledním domácím utkání proti Slovácku (3125 diváků) mu hnula žlučí. RICHARD JUKL (na snímku), šéf hradeckého fotbalového klubu, má jasno.

„Vzhledem k tradici, kdy se naše domácí zápasy hrály vždy navečer, tak nám to nevyhovuje," zlobí se.

Co s tím může dělat? Nic moc. Maximálně na svazu lobbovat za vrácení starých pořádků.

Richard Jukl, generální ředitel FC Hradec Králové.Jak se v Hradci tváříte na sobotní termíny?
Museli jsme na to přistoupit v rámci smlouvy se svazovou marketingovou společností STES, kdy bylo deklarováno, že sobotní utkání se budou podrobně rozebírat v televizním studiu. V tuhle chvíli se tak ale neděje.

Ovlivňuje netradiční začátek utkání návštěvnost na hradeckém stadionu?
Fanouškům se to nelíbí. Všichni jsme byli zvyklí na neděli. Je to znát i na poklesu návštěvnosti. Oproti sestupové sezoně 2012/13 je za první tři kola úbytek přibližně 500 fanoušků, oproti sezoně 2011/12 dokonce více než 2 tisíce! To je alarmující číslo.

Může klub nasazení zápasů ovlivnit?
Ne. Vůbec nemůže. Máme podepsanou smlouvu se STES, podle které termíny určují požadavky televizí (ČT Sport, Slovak Sport). Všech 16 týmů k tomu muselo přistoupit. Nicméně se snažíme vyvolat jednání na úrovni svazu, aby se termínovka řešila. Nejde jen o nás. Takových mužstev je v lize víc.

Jaký by měl být ideální scénář fotbalového víkendu?
Pokud chceme jít po vzoru Německa, tak musí mnohem výraznější roli sehrát televize. Pozápasový servis musí být dokonalý, jinak to nemá cenu.  Zatím se tak vůbec neděje. Jen se nesmyslně bazíruje na sobotních termínech.