Na královéhradeckém letišti, ve Festivalparku, se tato událost sledovaná snad všemi lidmi u nás, kteří mají rádi současnou hudbu, koná popáté. Je to snad dostatečně dlouhá doba na to, aby se Rock for People do východních Čech vkořenil a aby lákal stále vyšší počet návštěvníků právě z této oblasti.
I když se letos na třech hlavních pódiích – t-music stage, Staropramen Cool Lemon stage a Evropa 2 stage – vystřídají od 2. do 5. července věhlasné kapely jako Pendulum, My Chemical Romance, Paramore, The Streets, Asian Dub Foundation, Beatsteaks, Molotov nebo Sum 41, mnoho lidí z tří desítek tisíc očekávaných návštěvníků bude vzpomínat i na nehudební program ve Festivalparku.

Právě na runwayi a v zákoutích areálu se plánuje (anebo jen očekává) několik desítek divadelních představení, špektáklů nebo spontánních hudebních vystoupení. Loni takto na Rock for People proběhla asi desítka jam sessions mezi lidmi, letos je ohlášeno podobných programových bodů třikrát tolik. Celkem se pak během čtyř dní představí 140 domácích i zahraničních kapel, dvacet DJ´s a dvacítka divadelníků.

Začátek ještě před Večírkem

Večírek pro nedočkavé připadá na sobotu 2. července.

Už v pátek 1. 7. se v prostorách kolem stanového města a na betonových přístupových cestách plánují minimálně tři hudební vystoupení a další program organizovaný samotnými fanoušky.

„Víme o tom. Proto jsme se snažili vyjít všem vstříc; stanové město, podklady a občerstvovací stánky budou otevřeny od pátečního poledne,“ reaguje na aktivity fanoušků Michal Thomes z pořadatelského týmu Rock for People. „My v té době budeme ještě dokončovat poslední detaily ve Festivalparku, který dozná značných změn a nabídne zastřešené prostory pro více než 15 tisíc lidí a nově i šest tisíc míst k sezení – to pro případ deštivého počasí. Dle předpovědi ale budeme spíše zvyšovat počty slunečníků…“

Přípravy Festivalparku a stanového města v těchto dnech vrcholí – oba prostory doznají četných vizuálních i organizačních vylepšení.
V případě stanového města s kapacitou až 15 000 návštěvníků je zajištěný dvojnásobný počet umýváren oproti loňsku, posílené ohřívače vody, pravidelný servis toalet i lepší povrch kolem sociálních zařízení. Patrná bude i nová organizace „camp city“: několikrát se zvýší počet členů security i uklízecích čet, bude přidáno osvětlení partií kolem městečka, zlepší se zónování i kontroly vstupu do kempu. Pozornost se zaměří na to, aby vstup do kempu byl umožněn jen těm, kdo mají i festivalové pásky.

Přímo ve stanovém městě se budou prodávat pečivo, káva nebo čaj i speciální snídaně v anglickém stylu.

Před areálem Festivalparku vznikne 24hodinová zóna s úschovnou zavazadel, hospodou, barem, prodejnou potravin, sportovními aktivitami, dobíjecími zásuvkami a infocentrem.

„Rock for People je i festivalem dobrého jídla a pití. Na to jsme letos zaměřili pozornost a ve spolupráci s našimi partnery i dodavateli ještě rozšíříme a zkvalitníme nabídku, která by měla uspokojit gurmány anebo vegetariány,“ říká Michal Thomes z pořádající agentury Ameba Production. Specialitou budou například míchané koktejly na pivní bázi, které chytá Staropramen s výrobcem (a partnerem RfP) Stock Plzeň / Božkov.

Rekordní počet 130 pivních kohoutů od hlavního partnera festivalu, Staropramenu, které byly k dispozici v loňském roce, se letos zvedne, stejně jako počty míst k sezení. Společně s tím pivovar posílí technický a kvalitativní dozor v místě, jenž se zaměří na temperaci obalů, a tím i teplotu piva, rychlost výtoče i správnou míru. Pivovar se bude na Rock for People prezentovat plným portfoliem Staropramenu čítajícím osm značek včetně stále oblíbenějšího točeného nealkoholického piva. Zvláštní zóna bude zasvěcena novince Staropramen Cool Lemon – pivu s osvěžující chutí citronu a nízkým obsahem alkoholu, po kterém se také jmenuje druhá hlavní stage. Novinkami budou i hospoda se servisem do skla, posezení pod slunečníky a další nabídka zvyšující gastronomický komfort všech návštěvníků.

I v letošním roce se zákazníci T-Mobile mohou těšit na dvoupatrový stan t-music sky s jedinečným výhledem na pódium t-music stage z prvního patra. Pro všechny příznivce hudby je pak přichystáno několik zábavných aktivit související s novou mezinárodní kampaní Angry Birds, bezplatné brouzdání na internetu v průběhu celého festivalu, k dispozici bude i stánek s nejnovějšími smartphony a tablety na vyzkoušení. Samozřejmostí je už tradiční dobíjecí stanice, stejně jako herní zóna. Nově je letos pro návštěvníky připravena úschovna „Festival Lockers“. Zákazníci T-Mobile mají tuto samoobslužnou úschovnu o 630 boxech zdarma, ostatní zaplatí 50 Kč na den.

Festivalový areál je rozlehlý, vhod jistě přijde i možnost zkrátit si cestu na koloběžce anebo využít dárku v podobě pláštěnky, sedáku či deky.

Nejzelenější festival u nás

Jako místo oslav svého 20. výročí působení v České republice si vybrala Rock for People mezinárodní organizace Greenpeace.

Při té příležitosti vznikne na festivalu tzv. Zelené městečko - druhé epicentrum dění s pestrým programem.

Festival již tradičně v rámci ekologického konceptu podporuje i veřejnou dopravu (včetně kyvadlové), vlakovou dopravu na festival, cyklojízdu (včetně výroby a instalace stojanů na kola a letos poprvé s profesionálním doprovodným cykloservisem) nebo také tisk propagačních materiálů na recyklovaný papír. Chybět by na místě neměl ani recyklovatelný toaletní papír.

Nově se do zeleného programu zapojí i společnost T-Mobile, díky které bude možné rozšířit unikátní separační linky i recycle pointy. „Jsme rádi, že se nám daří eko aktivity neustále rozšiřovat. Letos se budou účastníci v Zeleném městečku moci například dozvědět novinky o solární energii. I díky finanční podpoře společnosti T-Mobile bude areál včetně stanového města pro 15 tisíc lidí plně vybaven odpadkovými koši na tříděný odpad,“ říká Michal Thomes z pořádající agentury Ameba Production.

Za loňský přístup k životnímu prostředí byl festival Rock for People oceněn prvním místem v akci Čistý festival, podporované společností Eko–kom.
Jako první a dosud jediný festival v bývalém Československu RfP předloni zprovoznil vlastní unikátní linku na třídění odpadů, skrze kterou prochází veškerý odpad festivalu. Linka je v provozu 24 hodin denně po dobu 5 dnů; při loňském ročníku jí prošlo více než 70 tun odpadu, z nějž 80 % bylo ve spolupráci s Hradeckými službami a.s. recyklováno (plasty, papír, sklo, hliník, baterie). Na provozu celého třídicího systému festivalu se vystřídalo 200 dobrovolníků z řad festivalových návštěvníků.

Navíc bude v rámci tohoto ročníku nově zaveden i tříděný sběr gastroodpadů ze všech festivalových stánků s občerstvením.

„Očekáváme, že se tímto opatřením podíl recyklace zvedne na 90 procent veškerého odpadu,“ říká Štěpán Suchochleb, který má ekologický program na starosti. Během loňského ročníku se v rámci této aktivity vysbíralo přes 110 000 pivních kelímků, jejichž složením vznikl had o rekordní délce 1 155,25 metru. Festival Rock for People tímto počinem předčil jiné open air akce a zapsal se tak do České knihy rekordů.

Kromě certifikátu Čistý festival získal vloni Rock for People také významné ocenění od celosvětové asociace A Greener Festival. Nejen pro organizátory bylo udělení tohoto důležitého certifikátu Green & Clean Award od evropské asociace festivalů Yourope a organizace A Greener Festival dalším důkazem o správném směřování Rock for People k co nejmenší zátěži na životní prostředí a zároveň k příjemnému pobytu všech návštěvníků.

Na plnění velmi náročných kritérií vypsaných stejnojmennou organizací dohlíželi její zástupci osobně; o to větším úspěchem je označení „Green & Clean“, které si osobně převzali organizátoři festivalu v Londýně. Certifikát není pro ně jen odměnou za šetrný přístup k přírodě, ale i závazkem pro nadcházející 17. ročník.

Skončíme, jak jsme začali: přijďte se podívat – je to i váš festival! Více o festivalu na www.rockforpeople.cz.
Vstupenky jsou stále v prodeji ve všech předprodejích.