I v letošní sezoně tak pokračuje v nabídce velkých operních představení. Je to vzácná příležitost v regionu, kde chybí stálá operní scéna, poznat zajímavé hudební produkce českých divadel.

Filharmonie Hradec Králové nabízí svému publiku opravdu to nejlepší – vždyť obě v Hradci uváděná představení (Verdiho Simone Boccanegra – liberecké divadlo F. X. Šaldy a Donizettiho Lucia di Lammermoor – Slezské divadlo Opava) získala na letošním pražském festivalu českých hudebních divadel Opera 2009 nejvyšší ocenění.

Kdykoli se soubor opavského Slezského divadla na celostátním operním festivalu představil, zažil úspěch – jak dramaturgický, tak inscenační. Vzpomeňme Poulankových Dialogů karmelitek, Verdiho Loupežníků či Belliniho Normy.

Obě poslední inscenace byly spojeny s vynikajícím výkonem slovenské pěvkyně Kataríny Jordy Kramolišové, jež získala ceny jak festivalu, tak i Thálie právě za ztvárnění pěvecky náročné role Normy.

Premiéra Donizettiho Lucie z Lammermooru se v Opavě uskutečnila již loni v říjnu a právě v ní se ve Slezském divadle v Opavě dočkala Kramolišová další velké role. Společně s ní v hradeckém uvedení vystoupí v roli Enrica barytonista Jakub Kettner, který na sebe jak pěvecky, tak herecky v poslední době strhává zaslouženou pozornost.

Režisérka Jana Andělová-Pletichová ve spolupráci se scénografem Jaroslavem Milfajtem a kostymérem Romanem Šolcem vystavěla historicky přesnou inscenaci s krásnými kostýmy a prostředím konce sedmnáctého století ve Skotsku, kde se děj odehrává.

Diváci, kteří mají ještě v paměti přenos z newyorské Metropolitní opery v artkině Centrál se světovými hvězdami v čele s Annou Netrebko, mohou žehrat na konzervativnost opavské inscenace. Zbytečně – opavský soubor opět ukazuje, že i malý regionální ansábl si může troufnout na tzv. vysokou operu a zhostit se jí na úrovni.

Představení s přirozenou muzikálností řídí šéf opavské opery Ital Damiano Binetti. Opavští touto inscenací jako by obraceli pověru o malých operních scénách a jejich soustředění se spíše na okrajové zjevy dramaturgické. Tvrdošíjně jdou za cílem ukázat i na oblasti perly operní historie – a to se jim evidentně daří. Mohou tak klidně konkurovat i inscenacím v pražské Státní opeře. Domácí publikum bude mít možnost se v operní řadě Filharmonie Hradec Králové s touto snahou seznámit.