Těmito slovy formuloval svoje krédo italský operní skladatel Giacomo Puccini, na jehož operu La Bohème (Bohéma) se mohou hradečtí milovníci opery přijít podívat ve středu 7. července do sálu Filharmonie Hradec Králové.

Spojení

Domovský orchestr pro tento večer propůjčí svůj sál Evropské hudební akademii soustřeďující mladé talentované pěvce z mnoha zemí světa. Ti nastudovali Bohému v koprodukci se Severočeským divadlem opery a baletu v Ústí nad Labem, které dalo k dispozici vedle jiného také svůj orchestr. Svorníkem celé spolupráce se stal umělecký šéf ústecké opery, dirigent Norberta Baxa.

Sny – lži

Puccini se svým tvůrčím krédem dostal do bezprostřední blízkosti verismu, operního stylu vysunujícího na první plán divadelního jeviště drobné lidi a jejich každodenní problémy. Pucciniho básníci, malíři a muzikanti nebojují ani tak se svým okolím, jako spíše se sebou samými.

Tyto veristické postavy si vytvářejí ohromné sny rovnající se životním lžím. Roztříštění o realitu je proto neodvratné. Typickým rysem verismu je důraz na regionální zakotvenost námětu.

Puccini si v Bohémě zvolil za pozadí příběhu latinskou čtvrť Paříže z doby kolem roku 1830. Claude Debussy dokonce řekl, že nezná nikoho, „kdo by dokázal tak dokonale vylíčit Paříž té doby jako Puccini v Bohémě.“ Puccini přitom navštívil Paříž poprvé až během zkoušek na pařížskou premiéru. Psal odtud, že nenávidí velkoměsta a je z Paříže nemocný.

Role v Bohémě byly pro mnoho umělců osudové: rolí Mimi začínala v newyorské Metropolitní opeře svoji kariéru Jarmila Novotná. V roli Rodolfa zahájil své účinkování v La Scale Luciano Pavarotti, později jej tamtéž následoval ve stejné úloze Peter Dvorský.

Jaké pěvecké objevy přinese ústecká inscenace, můžete vidět a slyšet už příští týden ve Filharmonii, kde je Bohéma uváděna v italském originále s českými titulky. (hr)