Po komedii Mistři natočil devětatřicetiletý režisér Marek Najbrt nový snímek s názvem Protektor. Ten v minulém týdnu přijel představit i do Pardubic. Slavnostní premiéra se konala v multikině CineStar.
„Snažil jsem se natočit současný film z minulosti. Nechtěli jsme, aby se postavy našeho filmu chovaly strojeně, jako to občas vídáme u filmů, které dnes zachycují období protektorátu,“ vysvětlil Marek Najbrt.
„Film jsme vytvořili, protože nás zajímalo téma. Díky producentům jsme si to mohli dovolit a nemuseli jsme kalkulovat s tím, zda prodáme film do zahraničí nebo ne. Bylo by ale samozřejmě nesmyslné, pokud bychom se nepokusili prodat Protektora za hranice. Ovšem filmů z války je v současné době hodně. Hlavně těch, které se dotýkají témata holocaustu. Ačkoliv pro nás nebyl holocaust hlavní téma. Snažili jsme se spíše natočit snímek o protektorátní realitě, která byla taková šedá a přinášela lidem různá dilemata. Ty se někdy podobaly problémům, které musíme řešit i teď, ačkoliv nyní to již není otázka života a smrti,“ rozhovořil se o hlavních tématech snímku režisér.
Ten do hlavních rolí Protektora obsadil Marka Daniela a Janu Plodkovou.
„Mojí snahou bylo, stejně jako u mého předchozího snímku Mistři, najít dobré herce, u nichž ale herecká identita nepřehlušuje postavu, kterou ve filmu herec ztvárňuje. Už dopředu jsem věděl, že do role Hany chci Janu Plodkovou, která byla hvězdou brněnského HaDivadla. Hlavní roli jsme při tvorbě scénáře psali pro Marka Daniela, jenže po prvním castingu mi připadalo, že to není ono. Poté jsme se k němu ale zase obloukem vrátili,“ informoval náš Deník Marek Najbrt.
Celý film je barevně laděn tak, aby co nejvíce připomínal atmosféru přelomu třicátých a čtyřicátých let minulého století. Režisér Najbrt dokonce uvažoval o tom, že Protektora natočí černobíle.
„Nakonec jsme se ale rozhodli využít výhod, které nám poskytuje barevný film,“ řekl režisér nového filmu.
Najbrt také vysvětlil, proč je jeho snímek poněkud klaustrofobický. „Z hlediska výpravy je největším problémem vytvořit protektorátní ulice – je na to potřeba spusta triků a peněz. I z toho důvodu je náš film trochu klaustrofobní. Byl to ale také záměr, vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka Hana musí být vlastně neustále zavřená doma, protože je Židovka,“ sdělil úspěšný režisér s tím, že se snažil být ve výpravné i faktografické stránce filmu maximálně přesný.
„Ovšem Protektor samozřejmě není žádná historická rekonstrukce,“ dodal Marek Najbrt.
LUKÁŠ DUBSKÝ