Kdo se vypraví na hory a dává přednost kvalitnímu umění před zimními radovánkami, neměl by si nechat ujít návštěvu galerie Veselý výlet, kde se koná výstava malíře Lubomíra Typlta (39) nazvaná poněkud nespisovně Odkud jseš? Jeho rozměrná, znepokojivá figurální díla skvěle korespondují s prostorem galerie.

Pocity

Podivné výjevy neklidných dětí, hlavy zabírající celé rozměrné plátno, ženy s deštníky, jejichž tvářemi prosvítá magrittovsky modrá obloha, obrovský mrtvý pták, snící kluk, na něhož „útočí" šneci, před něčím, nebo za něčím utíkající dívky. To jsou motivy, které na dramatických figurálních plátnech reflektují, jak řekl kdysi teoretik umění Karel Srp, „pocity opuštěnosti, osamělosti či ztracenosti, vyvolávající u zobrazených postav až úzkostné stavy."

Obrazy nezaujmou pouze obsahem či perfektně zvládnutou autorovou malbou, ale také svou velikostí, která umocňuje divácký zážitek. „Tolik velkých věcí v galerii Veselý výlet za patnáct let její existence ještě nebylo," potvrdil majitel galerie Pavel Klimeš. Podobně to vnímal i sám autor. „Výstava v tomto prostoru dostala rozměr, o kterém jsem neměl ani tušení."

Pavel Klimeš v této souvislosti upozornil, že není kunsthistorik. „Jediné co vám k této tvorbě mohu říci, že Lubomír není rozhodně krajinář." Galerie Veselý výlet však o Typltovu výstavu dlouho usilovala. „Když jsem šel na jeho prestižní výstavu v Městské knihovně v Praze, tak se přiznám, že pro mě bylo dominantní to příjmení. Jméno Typlt je totiž od nás. Kdybyste spočítali lidi, kteří se tady narodili, tak skoro všichni byli Typltové. To byl první impuls, proč nejít na výstavu jenom kvůli obrazům," prozradil. Malíř, rodák z Jilemnice, přiznal, že se nikdy nezabýval tím, odkud pochází. „Teď jsem ale naprosto podlehl představě, že jsem odsud," smál se Typlt.

Do Velikonoc

Součástí nedávné vernisáže bylo rovněž neobyčejně působivé a expresivní vystoupení malířova bratra Jaromíra Typlta s kolegou Pavlem Novotným. Na scénu přišli dva muži v montérkách s logem automobilky BMW, kteří na ramenou nesou srolovaný koberec. Vypadá to tak, že na automobilové lince byla vyhlášena přestávka, kterou oba protagonisté využili po svém. „Oooooooooooooooooooooooo, dll rrrrr beeeee bö, dll rrrrr beeeee bö fümms bö," zněla z úst o překot Ursonate německého malíře a básníka Kurta Schwitterse, který na tomto stěžejním dadaistické díle pracoval v rozmezí let 1923 až 1932.

Výstava v galerii Veselý výlet  v Peci pod Sněžkou potrvá až do Velikonoc.

Hynek Šnajdar