HradDo repertoáru Klicperova divadla vstoupí už příští sobotu hra uznávané argentinsko-německé spisovatelky Esther Vilar Žárlivost.

Je příběhem tří žen, které bydlí v jednom domě. Jedné je padesát pět, druhé čtyřicet a třetí něco přes dvacet. Všechny tři ale milují jednoho muže. Dramatické napětí dialogů, které ženy spolu vedou, je postaveno na skutečnosti, že se v čase hry osobně nikdy nepotkají.

Prostor pro tři

Díky autorčině smyslu pro humor se však tato hra o síle i ničivosti velké lásky podává s rafinovaným nadhledem a nadsázkou, což v režii Pavla Krejčího skvěle dokazují Martina Nováková, Kamila Sedlárová a Kristýna Kociánová.

Vtipná i krutá

„Hra Žárlivost mi připomíná cibulku,” říká o tomto titulu dramaturgyně Markéta Bidlasová. „Na první přečtení je velmi vtipná a chytrá… Na druhé přečtení je to hra smutná a krutá. Tři postavy hry, tři ženy ve hře o jednoho muže najednou vnímám víc v jejich osamělosti, bezdětnosti, každou uzavřenou ve své cele, ve svém apartmánu jednoho obřího supermoderního domu. Každou z žen vidím v jisté chvíli plnou iluzí o své osobnosti, své hodnotě a svém vztahu, a každou v jiné chvíli zcela na dně, zděšeně zírající na střepy těchto svých iluzí. Každá ze tří hrdinek Žárlivosti, jakkoliv jsou to ženy úspěšné, vlivné či nadějné, totiž odečítá svou hodnotu, smysl svého života od lásky, od vztahu s mužem. Jakoby samy o sobě nebyly ničím, jen prázdnou, neodvratitelně stárnoucí slupkou, pouhým Adamovým žebrem.”

Křehká hranice

Režisér Pavel Krejčí o tématu připravované inscenace říká: „Znovu jsem si uvědomil, jak spalující je ve vztahu mezi mužem a ženou žárlivost a jak křehká hranice vede mezi láskou a žárlivostí. Každý, kdo se zamiloval, ví, že si nemůže být jistý, že ten druhý se časem nezamiluje do někoho jiného a neopustí nás. Jak i toho, který je okolím považovaný za sebejistého, inteligentního, vzdělaného, koneckonců i zábavného glosátora života, dokáže žárlivost proměnit a dokonale zničit.”

(zd, fri)