To s inscenací Dabing Street získalo titul Komedie roku, Cenu odborné poroty i studentské poroty a představitel Michala Martin Myšička obdržel také Cenu za nejlepší mužský herecký výkon.

Omluva vítězů

„Omlouváme se, že jsme tu byli čtyřikrát. Obvykle během galavečera zůstávají moderátoři a mění se držitelé cen. V Pardubicích to bylo naopak. Vysvětluji si to tím, že herci tady dobře zahráli. Je radost s nimi pracovat. Člověk je ani nemusí režírovat, oni to dokáží v podstatě sami," svěřil se autor a režisér vítězné inscenace Dabing Street Petr Zelenka.

„Pro ty, kteří jsou naštvaní, že většinu cen získala Praha, tak věřte, že to není Praha, ale Praha 6. My v Praze to poměrně hodně rozlišujme," vyjádřil se známý režisér.

„Dlouho jsem žádnou cenu nedostal, takže to pro mě je opravdu svátek. Nedělám si legraci," sdělil Petr Zelenka.

Ten prý až do letošní pardubické přehlídky netušil, že jeho hra Dabing Street bude označována jako komedie.

Velkou radost z titulu Komedie diváků měl představitel titulní role Truffaldina v inscenaci Moravského divadla Olomouc Sluha dvou pánů Roman Vencl. „Je to krásná cena a jsem rád, že jsem ji dostal právě v Pardubicích," rozplýval se rodák z města perníku. „Těší mě, že je právě od diváků, protože ti, na rozdíl od kritiků v odborné porotě, za lístky do divadla platí," poznamenal Roman Vencl, který byl horkým favoritem na cenu za nejlepší mužský herecký výkon přehlídky a podle názoru Deníku ji také měl získat.

„Nesmutním, protože jsem zaslechl, že Dabing Street prý na festivalu dokoukali jen členové odborné a studentské poroty, kteří o hereckých cenách rozhodovali," vtipkoval dobře naladěný herec, pro něhož prý Komedií roku byla loňská volba prezidenta.

„Jsem rád, že jsme se na pardubickém Grand Festivalu smíchu tak trochu vymezili i proti pražskému Sluhovi dvou pánů, se kterým býváme často srovnáváni. Jeho hlavní představitel Miroslav Donutil totiž tuto cenu doma nemá," usmíval se Roman Vencl.

„Gratuluji Romanu Venclovi k narození syna i k tomu, že se stačil zázračně uzdravit a mohl i se zraněným kotníkem festivalové představení odehrát. Děkuji divákům ze svého pardubického divadla, že jsem tu mohl společně s pardubickým rodákem Romanem Venclem převzít diváckou cenu za olomouckou inscenaci," prohlásil Michael Tarant, umělecký šéf činohry Moravského divadla Olomouc, který dlouhá léta působil ve Východočeském divadle a Pardubice jsou dodnes jeho druhým domovem.

Slavilo se také v Klicperově divadle v Hradci Králové, a to díky herečce Pavlíně Štorkové, která za roli Charlotty v komedii Soudce v nesnázích získala Cenu za nejlepší ženský herecký výkon přehlídky.

„Pavlína zkouší v Kladně, kam jsme ji půjčili. Všem děkuje a my z Klicperova divadla se k ní připojujeme. Myslím, že jedna z cen, pardubický perník, padne na úrodnou půdu, protože Pavlína má v tomto představení ve své roli velký hlad," nechala se slyšet dramaturgyně Klicperova divadla Jana Slouková.

Nepovyšovat se…

Cenu Génia smíchu obdržel Jan Borna, a to za souvislou řadu režií skvělých představení a scénických kabaretů v pražském Divadle v Dlouhé, s přihlédnutím k poslední inscenaci O líné babičce.

„Můj učitel, režisér Evald Schorm, mi vždycky zdůrazňoval, abych se jako režisér nad nikoho nepovyšoval. Tvrdil, že by režisér měl vypadat jako ten nejvíce zbědovaný z celého kolektivu. Myslím, že jsem tuto myšlenku dovedl k naprosté dokonalosti," sdělil Jan Borna, jehož v roce 1992 upoutala roztroušená skleróza na vozík, ale přesto s ní velmi statečně bojuje.

„Děkuji, že jsem ještě neztratil smysl pro humor," podotkl úspěšný režisér.

„Je těžké v takovém kolektivním umění, jako je divadlo, odměňovat jednotlivce. Cenu Génia smíchu beru tak, že ji dostávám jako velvyslanec všech stovek lidí, s nimž jsem měl tu čest pracovat," dodal.

„Letošní festival byl plný smíchu. Ten je tou nejlepší zbraní proti pokrytectví nebo surovosti. Smích je radost. Těší mě, že už čtrnáct let na pardubické přehlídce pracuje skvělý tým lidí, který oslavuje divadelní komedii," zhodnotil festival předseda odborné poroty, režisér Otakar Kosek (na snímku vpravo).

„Během týdne se nám odhalovaly různé typy komedií. Viděli jsme tu zajímavé inscenace. Letošní ročník byl pro nás obohacením," přidala se předsedkyně studentské poroty Hana Rubišarová.

„Vždycky jsem zklamaná, když se ze soutěžních inscenací divákům všechny nelíbí. Jako každý rok zde zazněly různé názory na kvalitu jednotlivých komedií. A to je dobře. Jinakost, kterou se odlišujeme jeden od druhého, si chraňme. Stejně tak buďme tolerantní k jinému názoru. Sama se tomu musím učit," řekla dramaturgyně pardubického Grand Festivalu smíchu Jana Uherová.

„Dělat dobrý humor není žádná legrace. Dělat dobrou legraci není žádná sranda," prozradil prezident Herecké asociace Jiří Hromada, pod jehož záštitou se pardubický festival letos konal.

Pozitivní deviace

Svou první oficiální cestu na pardubický divadelní festival absolvoval nový ministr kultury Daniel Herman.

„Divadla jsou důležitým ostrůvkem pozitivní deviace. Mělo by tomu tak být i nadále," pravil Daniel Herman.

„Myslím, že Grand Festival smíchu jako celorepubliková přehlídka nejlepších divadelních komedií má velký smysl. Je výborné, že přináší své plody v podobě rozesmátých tváří diváků," doplnil ministr.

Jedním ze čtyř moderátorů slavnostního galavečera byla pardubická rodačka Jolana Voldánová. „Čím jsem starší, tím se do Pardubic raději a častěji vracím," přiznala moderátorka, která na poslední chvíli zaskočila za nemocnou herečku Klicperova divadla Pavlu Tomicovou. A byla skvělá, stejně jako její kolegové, herci Východočeského divadla, Ladislav Špiner a Petra Janečková či Tomáš Lněnička ze sousedního Hradce.