Klicperovo divadlo v Hradci Králové uvedlo hru jako třetí v České republice jen zhruba rok a půl po londýnské premiéře.

Kati se odehrávají v polovině šedesátých let minulého století v jedné malé anglické hospodě. Jejím majitelem je poslední britský kat Harry Wade, který je toho času zrovna mediální hvězdou.

V Británii totiž ruší trest smrti a každý chce vědět, co si o tomhle kroku myslí zástupce katovského řemesla. Atmosféra v baru houstne, když se tam kromě štamgastů objeví i neznámý mladík…

Kati jsou chytře napsanou hrou, která nepostrádá ingredience McDonaghových předchozích děl - vtipné a svižné dialogy, překvapivé zvraty, místy velmi nekorektní a černý humor, ale i vážnější témata skrývající se kdesi v pozadí..

McDonaghovy hry režiséři často inscenují realisticky s důvěrou v autorův text. Jan Frič je výjimkou, což v Hradci dokázal už před lety, když tady připravil Mrzáka inishmaanského.

Také Katy pojal ve výrazné nadsázce a jeviště zalidnil roztodivnými, groteskně vykloubenými figurkami. Především díky precizní herecké stylizaci tento přístup funguje a Kati dokáží pobavit bez toho, aby se podbízeli. Snad jedině scéna, ve které do Harryho hospody vstoupí jeho největší konkurent a nejznámější kat Anglie Pierrepoint (představovaný Janem Sklenářem jako skutečná celebrita), působí se zbytkem inscenace dost nesourodě. Tady se pokus o originalitu poněkud míjí účinkem, Frič si zde také mohl odpustit svoji oblíbenou diskokouli, která působí jen jako režijní schválnost. V inscenaci se hodně pracuje s filmovými postupy. Už úvodní scéna je zručně předtočená a časově předchází ději - zachycuje dva roky starou popravu, u které se posléze ukázalo, že by se mohlo jednat o justiční omyl.

Na závěr inscenace pak nechybí klasické filmové titulky. Frič si pohrál rovněž s výběrem hudby, často zní především Elvis Presley, kterého miluje katova dcera Shirley (mimózní puberťačku skvěle zvládla Natálie Řehořová). Hereckému souboru Klicperova divadla se povedlo vtipně vystihnout osazenstvo jedné venkovské hospody - od rádoby světáckého kata Harryho v podání Jana Vápeníka až po hospodského mudrlanta Billa v přesném ztvárnění Filipa Richtermoce.

Za zmínku stojí tradičně také Zora Valchařová-Poulová v roli katovy manželky Alice či Jiří Panzner, který se zdárně vyrovnal s obtížně uchopitelnou postavou provokujícího mladíka Mooneyho.

Akcentování groteskních rysů předlohy sice možná poněkud tlumí temnější tóny McDonaghovy hry, která se zabývá také tématem viny a trestu. Komediální linka ovšem v Hradci Králové vychází na jedničku, takže se diváci u sledování Katů rozhodně nudit nebudou.