Životní příběh sladké i nešťastné Marilyn Monroe je plný výrazných postav, náročných pěveckých partů a originálních songů.

V hlavních rolích se představí Kamila Sedlárová, František Staněk, Jan Sklenář, Tomáš Lněnička, Hynek Pech, Isabela Smečková Bencová, Jan Vápeník a Martina Nováková. Herce na jevišti doprovodí živá sedmičlenná kapela.

O nové inscenaci v repertoáru Klicperova divadla jsme si pár dní před sobotní premiérou povídali s autorem libreta a současně choreografem a režisérem představení Radkem Balašem.

Z vaší spolupráce s Ondřejem Brouskem už vzniklo několik muzikálů: Kniha džungle, Adéla ještě nevečeřela a Nevěsta. V čem se od nich liší Marilyn?
Poprvé jsme se rozhodli zkusit trochu experimentovat formu a pracujeme se strukturálními prvky, se kterými drtivá většina muzikálů nepracuje. Nemáme klasicky stavěný velký příběh, ale koláž – už to je velmi specifické. Muzikál rád pracuje s popovými věcmi, krásnými áriemi, tady u nás ocení hudebně talentovaní diváci nesmírně složitou hudební strukturu, těžké akordy a janáčkovské harmonie. Nešetříme ucho diváka a spoléháme se na inteligentní a citlivé hradecké publikum.  Třetí zvláštností  projektu je struktura textu, která pracuje s více časovými plány  a až netypickou sondáží psychologickou. Přitom jestli se něco muzikálu často vytýká, je to právě zjednodušování. U Marilyn jsme se proto chtěli pokusit o psychologický muzikál se znaky dobrého činoherního divadla, který má ale jednoznačně hudební formu. A že ji opravdu má, o tom svědčí více než hodina  a půl hudby, která inscenací protéká.

Co vás osobně na fenoménu Marilyn Monroe fascinuje?
Nebudu zastírat, že mě Marilyn fascinuje jako žena. Opravdu musela mít ve svých nejrůznějších podobách nějaké zvláštní vyzařování, které ji jako fenomén táhne desítky a desítky let. Přesně spojuje dva prvky, které jsou pro mužský princip hrozně příjemné, a to je na jedné straně infantilita a na druhé straně jakási křehkost, která v muži vzbuzuje ochranitelský instinkt. Na jejím životě mě fascinují dvě věci:  byl velmi dramatický a  zpětně ovlivňoval její psychiku. A druhé téma je, jaká tedy vlastně byla herečka.  Osobně si myslím, že měla přirozený a velmi krásný herecký talent, který už neměl čas vyvinout se někam dál. Měla nakročeno k přehrávání se z oné „blondýnky" do herečky charakterní, po čemž velmi toužila.

Čím si podle vás muzikál získá srdce diváků?
Pevně věřím, že to bude silný sugestivní příběh života slavné ženy, která nejvíc peněz vydělala až po své smrti. Doufám, že diváci budou mít šanci dozvědět se takové detaily ze života MM, které jsou v obecném povědomí vlastně neznámé. A určitě by diváci neměli čekat muzikálové revue ve stylu Někdo to rád horké, protože my si právě tu šťabajznu a Sugar Marilyn otáčíme odvrácenou stranou její duše.   (zd)