Mezi 139 účastníky 4. ročníku Pardubické arabesky, celostátní soutěže v klasickém tanci, která se konala minulou sobotu, se 19 tanečníků z královéhradecké školy Rozmarýn rozhodně neztratilo. Mezi oceněnými byli čtyři z nich, Katka Drašnarová a Pavel Dorňák se sólovými choreografiemi na hudbu k baletům Spící krasavice P. I. Čajkovského a Don Quijote Ludwiga. Minkuse a dvojice Veronika Vyroubalová a Sára Kuželová s variací čínského tance z Čajkovského baletu Louskáček. Úspěchy nejen hradečtí, ale čeští tanečníci vůbec sbírali hlavně v mladších z pěti věkových kategorií, protože mezi pokročilými účastníky jednoznačně dominovala reprezentace baletní školy Capitol z Wroclawi. „Poláci byli jedním slovem skvělí. Nic naplat, jsou to už víceméně profesionálové, kteří trénují ve všední dny čtyři hodiny, o víkendu dalších šest. My stihneme nejvýš tři hodiny týdně a dvě prázdninová soustředění za rok,“ uznala přednosti konkurence vedoucí Rozmarýnu Vlaďka Hrbková.

Přípravy na pardubickou soutěž i vlastní účast na ní stála Hradecké spoustu sil. Malou přestávku v tréninku si dopřáli jen ve středu, kdy v sále Filharmonie Hradec Králové společně navštívili baletní představení Divadla J. K. Tyla z Plzně Coppélia a obdivovali přitom taneční umění odchovankyně Rozmarýnu Martiny Fantové, členky plzeňského profesionálního souboru. Teď už pokračují v organizaci a přípravách soutěžní taneční přehlídky, která se po loňské vydařené premiéře uskuteční letos podruhé na domácí půdě. „Uzávěrka je 15. dubna, zatím máme 180 přihlášených účastníků nejen z Čech, ale i ze Švýcarska, Německa a z Polska. Na doporučení předsedy odborné poroty Vlastimila Harapese dáváme prostor nejen klasickému, ale i modernímu baletu,“ informuje Vlaďka Hrbková.

Soutěž se uskuteční 8. června v sále Filharmonie Hradec Králové. Předvedené výkony budou dále hodnotit sólista baletu Národního divadla v Praze Michal Štípa, laureát letošní Thálie, a sólistka Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem Rita Plešková.

Zájem širší veřejnosti bude jednoznačně vítán. Každé vystoupení před vnímavým publikem upevňuje v účinkujících zdravé sebevědomí a je pro ně motivací k další práci. To pohříchu neplatí o takzvaných „výchovných koncertech“ pro školy, které už Rozmarýn pořádat nechce.

„Když pro kvalitu představení uděláte maximum a pak se z jeviště musíte dívat na paní učitelku, která si při baletu v první řadě rozbalí svačinu, to vás pak veškerá snaha o výchovu nastupující divácké generace přestane bavit,“ přiznává vedoucí Rozmarýnu.