Jak vůbec začala vaše spolupráce s kapelou Queen?
První koncert vůbec jsme měli na střeše Východočeského divadla v červnu 2010. Nepropagoval se předem, doufali jsme, že se pár lidí náhodně u divadla zastaví, pohlédne vzhůru a řekne si, co je to tady za magory. Nakonec video z této akce viděl Peter Freestone, někdejší osobní tajemník Freddieho Mercuryho. Zavolal mi, že Queen hledají pro oslavu 40 let svého fungování kapelu, která zahraje jejich písně jinak, ale nebude to přitom žádný revival. Tak jsem si řekl, že se zkusíme přihlásit do konkurzu a připravíme jednu píseň jako demo. Výsledek se Peterovi líbil a objednal u nás dalších 16 skladeb. Přijetí ve švýcarském Montreux, kde se akce konala, bylo úžasné. Předem mě varovali, že mezi diváky bude Phil Collins nebo David Bowie, takže jsem měl trochu stažené půlky, že budu zpívat pro své hudební hrdiny.

Jak jste přišli na to, že oživíte písničku Man From Manhattan?
Autor písně Eddie Howell, hvězda přelomu 70. a 80. let, měl dlouho trvající spor s hudebním vydavatelstvím, který se týkal této písně a jejího šíření, byla tedy víceméně „v trezoru“. Mezitím se desítky let pokoutně šířila mezi fanoušky v otřesné kvalitě na magnetofonových páskách. Eddie soud nakonec vyhrál a skladba je tedy „znovu na světě“. Ale abych odpověděl na otázku – všiml jsem si, že se Eddie Howell přidal na Facebook, tak jsem mu napsal, že bychom rádi tuto píseň přearanžovali. Souhlasil s tím a tvářil se, že je to revoluční nápad. Ona to nakonec nebyla úplně pravda, už mu to nabízelo více lidí. Samozřejmě si nás prověřil, Queen s tím také souhlasili. Oslovil jsem legendárního producenta Mika Morana, který mimo jiné produkoval všechny Freddieho sólové singly. Ten byl zpočátku zdrženlivý. Aranžérovi naší kapely Radku Škeříkovi jsem pak předestřel svou představu – že to chci filmové, superhrdinské, něco mezi Bondem a Marvelem, a že tam chci symfoňák, xylofon a tympány. On se chytil za hlavu. Společnými silami se to ale, myslím, nakonec celkem povedlo.

Jaká byla reakce autora a producenta?
Eddie i Mike Moran zprvu napsali, že je to zajímavé, což u Brita může znamenat i to, že vás chce poslat někam, ale nechce to říct neomaleně a naplno. Zvrat nastal ve chvíli, kdy jsme natočili demonahrávku celého bigbandu. Eddie byl nadšen, Mike řekl, že to nebylo špatné na první demo ze zkoušky. Oslovil jsem též nadaci Mercury Phoenix Trust, která pomáhá po celém světě s prevencí HIV a kterou zaštiťuje skupina Queen, s tím, že by celý výtěžek šel právě jim. Eddie i Mike do toho šli nakonec bez váhání, čehož si velice vážíme, stejně jako podpory naším domovským městem Pardubice. Eddiemu jsem nabídl, zda se nechce právě sem přijet podívat na nahrávání bigbandové části, což kvitoval s povděkem.

Jak na vás Eddie Howell působil?
Velmi příjemně, na hvězdu jeho formátu. Ve studiu obešel všechny hráče kapely, jednomu po druhém podal ruku a řekl jim, že je mu potěšením s nimi spolupracovat. To bychom asi měli spíš říci my jemu, obávám se. Nepodezřívám ho, že je to póza, on je zkrátka opravdový.

Jak moc se vaše aranže bude lišit od originálu?
Velmi. Z originální nahrávky zůstanou pouze Mercuryho vokály, zpěv Eddieho Howella a kytarový part Briana Maye. Všechno ostatní je jinak. Eddie se, představte si, dokonce vyjádřil, že se mu to líbí asi více než originál, že takto to původně nějak chtěl. Ono totiž aranžmá z roku 1976 bylo dílem Freddieho Mercuryho.

Jak probíhalo nahrávání?
Už na jaře Eddie dohledal v archivu britského studia původní magnetofonové pásy, které vzal do renomovaného Abbey Road, kde byl dobový záznam digitálně vyčištěn. V 70. letech se nahrávalo bez metronomu, museli jsme se tedy trefovat do něčeho, co nahrál někdo před námi s živým, tedy ne strojově přesným bubeníkem. Nakonec jsme záznam rozstříhali na sedm částí, jež se natáčely odděleně, aby se pak spojily dohromady. Nahrávání takto početného tělesa zároveň je poměrně náročné. Jakmile se třeba „upískne“ jeden saxofon, musí se to točit celé znova. V červenci odlétám do Británie, do studia Mika Morana, kde se bude dotáčet symfonický orchestr a kde proběhne i mix a mastering snímku.

Kdy bude mít píseň premiéru?
Ta první by měla být 5. září na Freddieho narozeniny v Montreux ve Švýcarsku a druhá v říjnu v Londýně na sjezdu fanoušků Queen z celého světa. Křest CD a oficiální českou premiéru za účasti Eddieho i zástupce Queen plánujeme na náš královéhradecký Galakoncert, který se uskuteční 12. prosince v Aldisu.

Swing pro mě byl jako čerstvý vítr, říká Howell

Pardubice - Autorem písně Man From Manhattan je hudební hvězda 70. a 80. let EDDIE HOWELL, který přijel na natáčení do Hradce Králové osobně dohlédnout.

Jak píseň Man From Manhattan vznikala?
Nápad přišel při mém prvním výletu na Manhattan. Četl jsem knihu nazvanou The Godfather Papers, jejímž autorem je Mario Puzo. Vždycky mě velmi zajímala mafie a dvojitý život, který její členové vedli. V písni jsem byl „Muž z Manhattanu“ – člen mafie a svěřoval jsem se své ženě, že jsem ve skutečnosti mafián a doufám, že bude stát při mně.

Bylo to velké překvapení, když za vámi přišel Freddie Mercury a řekl, že chce tuto píseň produkovat?
Ano. Zpočátku jsem si nemyslel, že by to byl dobrý nápad, protože naše hudební styly byly rozdílné, ale pak jsem zjistil, že stejně jako já byl velkým fanouškem Johna Lennona. Kromě toho jsem z jeho nadšení poznal, že se mu moje píseň opravdu líbí. Tak jsem tomu dal šanci i přesto, že jsem věděl, že hotový song bude nejspíš znít jako Queen.

Jaká byla vaše první reakce, když jste zjistil, že Pirate Swing Band chce tuto píseň nahrát znovu?
V průběhu let mě oslovilo několik sólových umělců a kapel, kteří chtěli pracovat na nové verzi, ale nic z toho mě opravdu nezaujalo. Myslel jsem si, že je nejlepší nechat to už historii. Když mě Jiří Ševčík oslovil, nejprve jsem neměl velký zájem, ale pak se mi jeho nápad zalíbil, takže jsem si poslechl hudbu jeho kapely na YouTube a okamžitě to na mě zapůsobilo. Ten swing pro mě byl jako čerstvý vítr a věděl jsem, že to bude pro song perfektní. Také jsem měl pocit, že Jiří je milovník hudby, a to mě přesvědčilo.

Jaký byl váš dojem z nahrávání?
Všichni do toho dali své srdce a duši. Hudebníci byli na světové úrovni a pracovali tvrdě, aby to udělali správně. Byli nadšení od začátku až do konce. Předčilo to mé očekávání.