Vše začíná v jeskyni, která skrývá kromě soli i vzácné poklady a rubín. Kutají v ní horníci, navštěvují ji místní lidé, soli je v ní dost, zato drahocenný rubín nesmí nikdo vynést, jinak ho stihne kletba. Právě sem míří dvě rychtářovy dcery, jež poznáváme v úvodních záběrech uprostřed sněhových závějí (bůh suď odkud jdou). Jedna rychlejší, druhá méně, klopýtají chodbami jeskyně, načež v nitru skal vedou nad rudou pasekou rubínů didaktický dialog na téma zapovězeného klenotu.

Rodiče Jitřní záře si v minisérii zahráli Petra Bučková a Jan Plouhar, seriál režíroval Dan Wlodarczyk.
Jitřní záře. Drsný příběh dítěte ze Šumavy byl inspirací filmařům

Zatímco Ada žije v pokoře, její sestra Lena chce víc. Když se jednoho rána ztratí z chalupy, je nasnadě, co se stalo. Nedaleko jeskyně se najde vzácný rubín, dívka nikde, zato lesem se prohání vlčice. Divák má jasno, většina pohádkových postav ale dál tápe. Do toho zemře místní panovník a protože nerozhodl, který ze synů se ujme vlády, vloží se do hry chladná macecha. Kdo zabije vlčici a přinese na hrad její kůži, získá korunu.

Mělo by jít o lítý lov a princům o krk, stěží tomu ale věřit, když šelma vyhlíží poněkud vychrtle a krotce… Mezi tím vším se dočkáme řady nesourodě poskládaných motivů opsaných z jiných pohádek – prince honícího ve sněhu Adu, neb mu překazila lov kuší, bloudění ve skalách, nedostatku soli v zemi, pýchy a chamtivosti zlé královny a tak dále.

Pohádka si žádá čistý žánr, jasné archetypy a přehledné vyprávění. V Zakleté jeskyni se ale mísí kdeco a kdekdo, jako by autorka chtěla navršit do jednoho filmu co nejvíce oblíbených motivů a vděčných scén. Skanzenové lokace a zánovní kožešiny na hercích budí groteskní vzpomínku na televizní Osadu havranů. Leniny hojivé masti a léčba prince, jehož nehodný bratr shodil ze srázu do jezera, i bloumání labyrintem skal s pochodněmi působí zase jako výjevy z Vinnetoua. Rozpačitému dojmu nepomáhá ani předabování slovenských herců, které sledování pohádky ruší.

Herecké výkony jsou vzhledem k zmíněnému mixu průměrné, jediná figura, která má drajv, je démonický Oplan Karla Dobrého.

Tereza Ramba a Jakub Prachař ve filmu Buď chlap!
Prachař hledá chlapství, Krajčo se Švehlíkem sny. V Česku vznikají nové filmy

V jednom ale naštěstí pohádka neselhává – díky velkorysému výběru lokací nabízí působivé obrazové kulisy. Je vskutku na co se dívat - od Súlovských skal a opálových dolů v Červenici, až po lom v Malé Americe a hrad Pernštejn. Nenároční diváci možná právě díky nim leccos filmu odpustí. Koneckonců, pyšní se napravili a zlo bylo potrestáno. Ale kdoví – možná bude pro dětské publikum tenhle koktejl přece jen moc silný.