Za účasti autora Marka Kopelenta, profesora Akademie múzických umění, a pod záštitou kardinála Mons. Dominika Duky tam v podání Českého chlapeckého sboru z Hradce Králové, sopranistky Kristýny Valouškové, klavíristy Martina Fišla a pod vedením sbormistra Jakuba Martince zazněl vůbec poprvé Žalozpěv za zabité děti.

Na premiéru autor čekal tři roky

Marek Kopelent napsal toto náročné a hluboké dílo již v roce 2009, ale na premiéru si musel počkat až do října letošního roku. Okolnosti vzniku Žalozpěvu za zabité děti jsou velmi pohnuté. Vychází z Kopelentovy osobní tragické zkušenosti. Jak sám autor říká:

„Děti jsou zabíjeny v provozu, úchyly, ale také hladem a nemocemi v širém světě. Vzpomínka na ně je v této skladbě." Premiérové provedení bylo interprety věnováno všem dětem na celém světe, které jsou trýzněny, sužovány a zabíjeny a nemají možnost poznat klid domova.

„Pětidílná kompozice má velmi složitou stavbu, je to vpravdě hudební drama, v níž emoce nejsou dušeny, kdy hoře je skutečně hořem, smrt smrtí, nic však není vypočítané na efekt, posluchač není citově vydírán. Od výkřiků zděšení až po ztišení, jež však není důkazem znicotnění ani odevzdání, ale naděje, umocněné závěrečným Ámen. Český chlapecký sbor z Hradce Králové se zhostil této náročné skladby jedinečně. A klavír vyzněl velmi plasticky a dotvářel a odděloval dramatické oblouky, neskutečně silný zážitek. Chtělo se mi křičet Bravo!, ale v prostředí katedrály jsem si to nakonec rozmyslel," uvedl ve své recenzi publicista Jan Hocek.

„Český chlapecký sbor podal výkon, za kterým byla poznat pečlivá příprava a radost ze zpěvu. Nelehká skladba pražského skladatele a též letošního jubilanta Marka Kopelenta měla potřebné napětí, náboj a gradaci. Chlapci se dokázali vyrovnat i s obtížným a závažným textem," doplňuje profesor hudební katedry Univerzity Hradec Králové a hudební režisér Jan Kyselák.

„Zpočátku jsem se bál, že Žalozpěv, který je prošpikován náročnými rytmy a intervaly, či démonickým klavírem, kluci neuzpívají, netušil jsem, zda také pochopí a vstřebají jeho duchovní rovinu. Kluci nakonec celé dvacetiminutové dílo odzpívali zpaměti a bez jediné chyby. Závěrečný obrovský potlesk i uznání hudebních odborníků bylo pro nás odměnou," říká sbormistr a umělecký vedoucí Českého chlapeckého sboru z Hradce Králové, Jakub Martinec.

„Děkuji vám za perfektní provedení i nahrání pro Český rozhlas mé skladby Žalozpěv za zabité děti ve vašem městě. Je to skladba, kterou jsem psal od srdce, se silným inspiračním impulsem a neskrývaným pohnutím. Nešetřil jsem ale při práci ani sebe a tím ani vás. Oceňuji odvahu, s níž šel pan dirigent i vy všichni do práce na nelehkém díle a nemalou měrou i vaše upřímné odevzdání se mé hudbě při jeho realizaci," děkoval sám autor.

Martin Sedláček