VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kristlová radí: Zapomeňte na heslo 'jím naposledy v pět'!

Východní Čechy, Pardubice /POCTIVÁ VEČEŘE - ROZHOVOR/ - Co je poctivá večeře? Na to jsme se ptali manažerky Vektor Wellness clubu Gabriely Kristlové. Vyvážená strava by nás neměla zatížit, naopak by měla tělu prospět.

3.11.2013
SDÍLEJ:

Gabriela KristlováFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Věděli jste, že skladba večeře ovlivní třeba i kvalitu vašeho spánku? Jak se správně a kvalitně večer najíst, to je hlavní téma projektu Poctivá večeře.

A co znamená pojem „poctivá večeře" pro manažerku pardubického Vektor Wellness clubu Gabrielu Kristlovou? „Trošku své tělo rozmazlím, přidám bylinky a na večeři si pochutnám. Neodbudu se rohlíkem a uzeninou," říká Gabriela Kristlová.

Co se vám vybaví, když se řekne poctivá večeře?
Poctivá večeře je vyvážené jídlo, které nás na noc nezatíží, ale naopak prospěje. Večeře by měla respektovat nejen zátěž organismu během dne, ale třeba i roční období. V horkém létě to může být sezonní čerstvá zelenina s plátkem grilovaného masa, nebo ryby, jinak tomu bude na podzim a v zimě, kdy bychom měli tělo zahřívat i pomocí jídla. V tuto chvíli je to lehce podušená nebo orestovaná mrkev, dýně, cuketa, paprika, brokolice doplněná bílkovinou.

Co je ideálním jídlem k večeři?
Zelenina a bílkovina – může se podobat obědu, jen být o něco menší. Vzhledem k tomu, že orgány pracují i v noci, můžeme dodat i trošku sacharidů. Úplně špatně je, že se nenasnídáme, svačiny přeskakujeme, oběd nestíháme a domů přicházíme s kručícím žaludkem. Abychom se dojedli, tak vyprázdníme ledničku a skříňku se sladkostmi. Jak na to zareaguje naše tělo?  Začne ukládat zásoby. Večeře by měla tvořit 20 procent denního příjmu.

Je pravda, že by člověk neměl jíst dvě hodiny předtím, než jde spát? Nebo platí jiná pravidla?
Platí i jiná pravidla, protože bychom měli za den konzumovat pět až šest porcí jídla, a to každé dvě až tři hodiny. Snídani v žádném případě nevynechávejte. Pokud snídani vynecháte, může se v průběhu dne objevit únava, nesoustředěnost, ale i potřeba sladkého, které jsme ráno vynechali a během dne se potřebujeme sladkým doplnit. Snídaně by měla tvořit 25 procent denního příjmu. V 9:30 hodin svačíme, ve 12:30 přijde doba oběda a protože oběd by měl být největší jídlo za celý den (tvoří 30 procent denního příjmu), můžeme po obědě počítat s delší pauzou. Odpolední svačinku si dáme v 15:30 hodin. Mezi 18. a 19. hodinou je tedy čas na večeři. Nyní záleží, v kolik hodin půjdeme spát, pokud to bude ve 23 hodin, pak musí přijít ještě tzv. druhá večeře zhruba dvě hodiny před spaním. To by mělo být již lehčí jídlo.  Skladba večeře ovlivní kvalitu vašeho spánku. Příliš slané jídlo zadržuje v těle vodu a máte po něm žízeň, s tučným jídlem bude mít spoustu práce váš zažívací trakt, sladkosti před spaním způsobují neklid, protože vedou ke kolísání hladiny inzulinu v krvi, můžete mít proto lehké a nekvalitní spaní.

Měla by se večeře měnit podle tréninkového programu? Jaká jsou vaše doporučení pro klienty, kteří navštěvují váš fitness club?
Pokud cílem klienta je především nárůst svalové hmoty, pak by jeho večeře měla obsahovat převážně bílkoviny doplněné zeleninou, jako druhou  večeři můžeme doporučit proteinový nápoj. Tento víkend se k nám do Vektor Wellness clubu v Rokycanově ulici můžete přijít poradit na den otevřených dveří. Kromě rad si můžete i zkusit také zdarma zacvičit celý víkend.

Jak by měl člověk večeřet, pokud se snaží zhubnout?
Při redukci bychom měli vypustit jednoduché cukry z celého jídelníčku (kromě snídaně), pokud pečivo, pak celozrnné nebo knackabroty – k večeři již žádné. Nevynechávejte ale večeři a zapomeňte na heslo – jím naposledy v pět hodin!

Jsou nějaká jídla či suroviny, které byste k večeři určitě nedoporučila?
Zapomeňte na ovoce v odpoledních a večerních hodinách. Jednoduché cukry, které nespálíme, se uloží ve formě tuků. Není tedy nic horšího než tři jablka místo pořádné večeře. Co je zdravé, nemusí být redukční. Zapomeňte na bílé pšeničné pečivo, buchty a uzeniny.

Recept podle Kozla – Buřty na pivu

Suroviny: 500 g buřtů, 1 chilli paprička, 100 g červené papriky, 150 g cibule, 200 ml tmavého piva Velkopopovický Kozel Černý, 3 lžíce rajčatového protlaku, 1 lžíce worcesterské omáčky, 3 bobkové listy, 2 lžíce plnotučné hořčice.

Postup: Buřty oloupeme, naskládáme do pekáče nebo do pečicí misky, pomažeme hořčicí. Takto připravené buřty posypeme cibulí nakrájenou na jemná kolečka, přidáme nakrájenou papriku, nakrájenou chilli papričku a bobkový list. Zalijeme směsí worcesterské omáčky, rajčatového protlaku a piva, kterou jsme předtím promíchali v misce.
Dáme do rozpálené trouby na 180 °C a pečeme 35 až 40 minut. Během pečení buřty otáčíme, aby se nám opekly ze všech stran.

Kozlův tip: Pokud chcete mít buřty pikantnější, přidáme ještě 1 chilli papričku a česnek.
(zdroj: www.poctivavecere.cz)

Autor: Lukáš Dubský,

3.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před šesti lety zemřel na Hrádečku Václav Havel
19

Před šesti lety zemřel na Hrádečku Václav Havel

TOBIÁŠ SEIDL přišel na svět 11. prosince ve 21.16 hodin. Měřil 51 cm a vážil 3200 g. Velice potěšil rodiče Michaelu a Jakuba Seidlovy z Hradce Králové. Doma se také těší sestřička Vanesa.
8

OBRAZEM: Vítáme v uplynulých dnech narozená miminka

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

Smiřičtí byli po deseti zápasech bez bodu

Královéhradecko - Krajská fotbalová I. B třída: „To tu nepamatuje nikdo,“ říká vedoucí týmu Tarantík.

Vaše přání může zaznít v chrámu ve Vídni

Ve vídeňské katedrále svatého Štěpána, jejíž kořeny sahají až do 12. století, je umístěna dřevěná schránka, do níž příchozí mohou vhodit své napsané přání či prosbu, a to v jakémkoliv světovém jazyce.

Nominujete. Kraj hledá mistry tradiční rukodělné výroby

Královéhradecko - Do konce ledna příštího roku přijímá Královéhradecký kraj nominace na titul Mistr tradiční rukodělné výroby Královéhradeckého kraje.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT