Otázka: „Dobrý den, byla jsem s manželem v restauraci a uložili jsme si kabáty do šatny. Při odchodu jsme zjistili, že můj kabát v ceně 4000 korun v šatně není. Když jsem se domáhala náhrady, odkázali mě na tabulku, že šatna je zdarma, nehlídaná a za věci v ní provozovatel neručí. Můžu se domoci náhrady?" (Jana N. z Hradce Králové)
Odpověď: Dobrý den, rozhodně máte možnost se vůči provozovateli restaurace domáhat náhrady škody. Je třeba uvést, že provozování restaurace je činností, se kterou je běžně spojeno odkládání věcí. Jelikož jste kabát odložila do šatny, odpovídá za škodu provozovatel restaurace. To, že šatna byla zdarma a nehlídaná, nemá žádný vliv. Provozovatele nezbavuje odpovědnosti ani nápis, že za odložené věci neodpovídá, neboť této odpovědnosti se nelze zprostit jednostranným prohlášením.
Obecně je však třeba upozornit, že právo na náhradu škody musí být u provozovatele uplatněno bez odkladu, nejpozději do patnácti dnů, jinak právo zanikne.
Provozovatel restaurace je tedy povinen nahradit cenu kabátu. Pokud tak neučiní dobrovolně a prokážete, že kabát zmizel z šatny, můžete se domáhat plnění žalobou.
Jaromír Petera, Podroužek & Moník, advokátní kancelář s.r.o.
Vaše dotazy do právní poradny posílejte na jiri.fejgl@denik.cz.