Jiří Vlček, exšéf okresního úřadu:
Slyšíme to kolem sebe: „najdi si vejšku kde není matika". Žáci gymnázií z ní mají strach. Aby ne, neumějí jí, nerozumí jí, a tak ji ani nemohou mít rádi. Snad není dostatek pedagogů, kteří by je podchytili, protože jen ten kdo hoří, může zapálit. Většina maturantů si vybírá humanitní obory, kde „ta matika není". Láká je třeba studium práv, protože mají představu a příklady, že právník je mnohem lépe ohodnocen než třeba strojní inženýr.

Pavel Svoboda, ředitel speciálních škol:
Myslím si, že to je naprosto jasný dopad reformních změn ve školství. Jestliže se nějaký stát zachová tak, aby naplnil směrná čísla doporučená EU, tak výsledek je nasnadě. Podle EU jsme měli malá procenta lidí se středním vzděláním s maturitou. Jak docílit vyššího procenta? No to je jednoduché, otevřeme více maturitních oborů. A tak se na ně dostávají i trojkaři, čtyřkaři. Ale ti, většinou, neměli ty známky ze základní školy jen tak pro nic za nic. Co s tím uděláme? Výkonnost zase tak moc zvýšit nejde, a tak musíme snížit nároky. A je to! Důsledkem je, že nám maturují studenti, kteří toho moc neumí z teorie a z praxe také ne, vždyť se museli učit. Jsou potom tak trochu k ničemu. Úbytek žáků technických oborů a učebních oborů vidím jako velký problém. Jsem přesvědčený, že šikovný, dobře vyučený a zapracovaný žák, je daleko potřebnější než ten, který je sice formálně vzdělán, ale moc toho neumí.

Michaela Hartigová, basketbalistka Hradce:
Je velká škoda, že zájemců o takovéto druhy oborů ubývá. Proč tomu tak je, je otázka. Zájem je spíše o obory humanitní i z důvodu menší náročnosti a studentům přijdou technické obory i méně  zábavné. Hlavní důvod si ale netroufnu odhadnout. Doufejme, že  se studenti „umoudří" a procento uchazečů o technické obory se výhledově zvýší.

Tomáš Vymetálek, architekt:
Studentů na technických oborech neubývá jen v Česku, ale v celé Evropě. Heslem doby bohužel je, aby co nejvíce lidí mělo vysokou. Díky tomu se tu vyrojilo mnoho nových VŠ, na kterých lze bez velké námahy studovat kdejaký teoretický obor, na který dříve stačila maturita. Komu by se pak chtělo při tak širokém výběru škol jít studovat techniku, kde se musí počítat, rýsovat, konstruovat a technicky přemýšlet. Výsledkem této politiky je, že máme tisíce bakalářů a magistrů různých teoretických věd, kteří najdou uplatnění akorát tak jako prodavači ve fastfoodu, v horším případě končí rovnou na úřadu práce. Ať žije vzdělaná Evropa!